این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی بررسی علل شکست یک پره توربین گازی از جنس سوپر آلیاژ اینکونل ۷۳۸LC
چکیده فارسی مقاله توربین های گازی نقش بسیار مهمی را در نیروگاه های کشور به منظور تولید برق بر عهده دارند و پره ها از حساس ترین و بحرانی ترین قطعات در توربین های گازی به شمار می روند. خرابی پره ها در یک توربین گاز منجر به وارد آمدن خسارت به ردیف های بعدی توربین و خاموشی نیروگاه خواهد شد، که می تواند قطع طولانی مدت و هزینه های زیادی را در پی داشته باشد. در مقاله حاضر علل شکست یک پره توربین گازی GE-F5 با انجام آزمایشات مکانیکی و متالورژیکی مورد بررسی قرار گرفته است. پره موردنظر از خانواده سوپر آلیاژهای پایه نیکل و دارای جنس اینکونل LC 738 بوده است که پس از حدود 65000 ساعت سرویس در یکی از نیروگاه های کشور در حین کارکرد دچار حادثه شده است. در اثر این حادثه، قسمت های متعددی از توربین دچار آسیب‌های شدید شدند. بازرسی چشمی، اندازه گیری سختی، ترکیب شیمیایی، بررسی ریزساختار و بررسی متالورژیکی سطح شکست به منظور تشخیص علل اصلی شکست پره انجام گرفتند. بررسی ها نشان داد که حفره های قابل توجهی در سطح پره به وجود آمده است که شواهد نشان از پیشرفت این حفره ها و ترک ها به دلیل وجود پدیده خستگی دارند. با بررسی سطح شکست مشخص شد ترک اولیه به دلیل پدیده خوردگی داغ ایجاد شده است و با مکانیزم خستگی از لبه حمله پره پیشروی کرده است که منجر به کاهش سطح مقطع شده و شکست رخ داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینکونل 738LC،متالوگرافی،شکست پره،خستگی،توربین گازی،

عنوان انگلیسی Failure Analysis of a Gas Turbine Blade Made of Inconel 738LC
چکیده انگلیسی مقاله Gas turbines have very important role in the country's power plant to produce electricity, and blades are critical components of a gas turbine. Blade failures in gas turbine engines often lead to loss of all downstream stages and the power plant will shut down, which can lead to prolonged outages and economic loss. In this paper, the failure analysis of a GE-F5 gas turbine blade has been studied by mechanical and metallurgical tests. The blade material have been a nickel-base alloy, Inconel 738LC. This blade has fractured after about 65000 hours of service in one of the power plants during operation. Due to the blade failure, several other parts of the turbine were impaired. Several examinations such as visual inspection, chemical composition, microhardness measurement, and microstructural evaluation as well as examination of the fracture surface were carried out in order to explore the major cause of failure. The investigations showed that serious pitting was occurred on the blade surface and there were evidences of fatigue marks in the fracture surface. Finally it was found that the crack has been initiated by hot corrosion from the leading edge and propagated by fatigue and finally, as a result of the reduction in cross-section area, fracture was completed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا بنازاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران

محمد ریاحی |
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران

مرتضی آئینه روایی |
کارشناس ارشد امور فنی و مهندسی / شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات