مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۱، شماره ۸۶، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی بررسی پایایی ابزار ارزشیابی کیفیت آموزش استادان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ارزشیابی استادان یکی از ابزارهای مهم در فرایندهای آموزشی است که با استفاده از روش‌های مختلف از جمله نظرخواهی از دانشجویان انجام می‌گیرد. این امر در حال حاضر یکی از مسائل بحث برانگیز آموزشی است و موضع‌گیری‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی پایایی نظر دانشجویان در رشته‌ها یا ترم‌های مختلف در مورد استادانی که درس یکسانی را برای آن‌ها تدریس می‌کردند انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر، ارزشیابی 40 نفر از استادان که به صورت سرشماری انتخاب شده اند، توسط 89 گروه از دانشجویان انجام شد. هر یک از این استادان درس تئوری واحدی را به چند گروه تدریس می‌کردند. سؤالات در چهار حیطه دسته‌بندی شدند. نتایج کلی ارزشیابی هر استاد به‌صورت میانگین نمره کلی با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. یافته‌ها: پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. بیشترین پایایی مربوط به حیطه مهارت‌های تدریس (96/0 = α) و کمترین مربوط به حیطه رعایت نظم آموزشی (81/0= α) بود. رابطه معنی‌داری بین امتیاز گزینه‌های مربوط به یک استاد که توسط چند گروه داده شده بود وجود داشت. ارتباط بین میانگین کل و نمره کل نیز با 001/0 >p معنی‌دار بود. استنتاج: پرسنشامه ارزشیابی استادان دارای پایایی بالایی است. پایایی تمام حیطه‌های ارزشیابی بالاتر از حد مطلوب می‌باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که نظرخواهی از دانشجویان در این زمینه با استفاده از پرسشنامه مناسب یکی از روش‌های مطلوب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایایی، ارزشیابی استادان، کیفیت آموزش

عنوان انگلیسی Reliability of the Teaching Evaluation Instrument of the Instructors Working
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: Teaching evaluation questionnaire of instructors is an important instrument used in educational processes which can be performed using different methods including students' feedbacks. This is now considered as a challenging educational issue and different positions exist in this regard. The purpose of this study was to assess the reliability of students' feedback in different terms and majors in the evaluation of instructors teaching the same course. Materials and methods: In a cross-sectional analytic study, evaluation of 40 instructors was carried out by 89 groups of students. Each instructor was teaching a specific course to several groups of students. The questionnaire was classified into four areas. The total score was assessed for each instructor and analyzed using descriptive statistics and correlation test. Reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient. Results: The reliability of the questionnaire was high (α=0.96) based on Cronbach's alpha coefficient. The reliability index was the highest in the area of teaching skills (α=0.96) and the lowest in terms of educational discipline (α=0.81). There was a significant correlation among different studied variables scored by different groups of students for each instructor. A significant correlation was also found between the total and the average score (P< 0.001). Conclusion: The questionnaire used for the evaluation of the instructors was highly reliable and reliability was higher than optimal level in all areas. Therefore, it seems that students' feedback is one of the reliable methods in the evaluation of instructors using an appropriate questionnaire.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reliability, evaluation of instructors, quality of education

نویسندگان مقاله مولود فخری | molood fakhri


محبوبه یعقوبیان | mahboobeh yaghoobian


محمد علی محسنی بندپی | mohammad ali mohseni bandpei


احمد علی عنایتی | ahmad ali enayati


مرجان احمد شیروانی | marjan ahmad shirvani


حافظ تیرگر فاخری | hafez tirgar fakheri



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات