این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۶، شماره ۴۷۰، صفحات ۲۰۹-۲۱۵

عنوان فارسی مروری بر شاخص‌های سلامت روان در مطالعات داخلی
چکیده فارسی مقاله قدمه: مطالعه‌ی شاخص‌های سلامت روان برای ارزیابی وضعیت سلامت روانی در سطوح مختلف در نظام سلامت اهمیت زیادی دارد. در این راستا، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین شاخص‌های سلامت روان طبق نتایج مطالعات داخلی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه، از نوع مروری نقلی بود که با جستجو از سال‌های 95-1379 در پایگاه‌های اطلاعاتی IranMedex،Google scholar، IRANDOC، SID و Magiran با استفاده از کلید واژه‌های سلامت روانی، بهداشت روانی، شاخص، معیار و ملاک صورت گرفت. یافته‌ها: با بررسی 336 مقاله، شاخص‌های سلامت روان در 4 حوزه‌ی کلی از جمله روان‌شناختی با 34 طبقه، جسمانی با 12 طبقه، اجتماعی- فرهنگی با 19 طبقه، مدیریتی و معنوی با 9 طبقه، طبقه‌بندی شدند. طبق یافته‌های حاصل از 336 مقاله، بیشترین درصد مقاله‌ها مهارت‌های زندگی (10/7 درصد) و سپس، حمایت (اجتماعی، عاطفی، خدماتی و معنوی) (05/5 درصد) را به عنوان شاخص سلامت روانی معرفی کردند. نتیجه‌گیری: با آگاهی از شاخص‌های سلامت روان، می‌توان بسته‌های آموزشی مناسب برای برنامه‌های پیش‌گیرانه حتی مداخلات درمانی روان‌شناختی تدوین و اجرا نمود. دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی سلامت، می‌توانند از چنین محتوایی برای برنامه‌ریزی‌های روانی- اجتماعی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Review of Mental Health Indicators in National Studies
چکیده انگلیسی مقاله Background: Identifying the indicators for mental health is important for evaluation of mental health at various levels of healthcare system. Therefore, the current study aimed to determine the indicators for mental health based on national studies in Iran. Methods: This was a narrative review which was carried out by searching for articles in IranMedex, Magiran, SID, IRANDOC, and Google Scholar databases using keywords such as mental health, mental hygiene, criteria, and indicator between the years 2000 and 2016. Findings: Reviewing 336 articles, 4 main areas were categorized including psychological area with 34 categories, physical area with 12 categories, cultural and social area with 19 categories, and spiritual area with 9 categories. The highest percentage of articles identified life skills (7.10%) and support (social, emotional, service, and spiritual) (5.05%) as mental health indicators. Conclusion: By knowing the indicators for mental health, it is possible to design and implement suitable educational packages as preventive programs and even mental health interventions. Relevant authorities in healthcare can use these contents for mental and social health planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه قاسمی |
استادیار، مرکز تحقیقات روان‌تنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

امراله ابراهیمی |
دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

راحله سموعی |



نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/9167
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-604926.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات