این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۶۳-۸۸
عنوان فارسی
متوازن نمودن تحصیلات دانشگاهی با نیازهای کشور: مسائل و راهکارهای معطوف به آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
روند افزایش بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی در کشور، مباحثی را در مورد لزوم بازنگری در برنامههاو محتوای دروس این دوره مطرح ساخته و اگرچه این مشکل تا حد زیادی به علل ساختاری باز میگردد، بررسی مسائل مربوط به محتوای دورهها ضروری است. بررسی این موضوع از روش اسنادی و با مراجعه به منابع موجود نشان میدهد که بخش مهمی از این مشکل به ساختارهای غیرمنعطف برنامههای آموزشی و بخشی هم به ساختارهای غیرمنعطف شغلی در بخشهای اقتصادی اجتماعی و نامشخص و یا راکد ماندن نیازهای تخصصی آنان باز میگردد. واقعیتهای موجود نشان میدهد که هر کجا مسئله بیکاری حادتر است، سطح دانشبری مشاغل آن بخش نیز پایینتر و نیازها شدیدتر است. صرف نظر از کنکاش در ابعاد مختلف بازار کار تحصیلکردگان آموزش عالی، مروری بر نتایج برخی اقدامات انجام شده در جهت نزدیک ساختن برنامههای آموزشی با نیازهای بازار کار، از قبیل گسترش دورههای علمی کاربردی، توسعۀ مراکز رشد و آموزشهای کارآفرینی و تفویض اختیار به دانشگاهها در امر بازنگری برنامههای درسی، حاکی از آن است که اهداف مورد نظر چندان تحقق نیافته و بازنگری در شیوه اجرایی آنها ضروری است. در این راستا و با بهرهگیری از تحلیل سوابق موجود، راهکارهایی برای بهبود وضعیت انطباق تحصیلات دانشگاهی با نیازهای بازار کار ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، اشتغال، برنامۀ آموزشی، برنامه درسی، بازار کار،
عنوان انگلیسی
Matching Higher Education Programs with Socio-Economic Needs of the Country: Educational Issues
چکیده انگلیسی مقاله
The growth in the number of unemployed higher education graduates brings up discussions on the necessity of programs and curriculum evaluation. Although this problem goes back to structural and economic factors, research indicates that the major part of the nonequilibrium relates to nonflexible educational programs, and nonflexible labor market and industrial relations in socio-economic sectors and unspecified skill needs. Statistical facts show that the more sever unemployment comes along with lower knowledge intensive jobs. Apart from different aspects of higher education graduates' labor market, investigating some procedures for matching educational programs with expert-needs have not fulfilled the requirements and must be inspected from the executive perspective. These expert-needs include development of technical courses, entrepreneurship, and autonomous curriculum planning. Based on research in some documents, there are some propositions for improving the matching between labor market needs and higher education programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه قارون |
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29891_d1e829718e3933067c99ba862cc0eb09.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599844.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات