این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۰
عنوان فارسی
آموزش از دور و توسعه انسانی (مورد دانشگاه پیام نور)
چکیده فارسی مقاله
توسعه آموزش عالی از منابع اصلی توسعه انسانی کشورها به حساب میآید. دو دهه از زمانی که برای اولین بار از شاخص توسعه انسانی توسط برنامه توسعه سازمان ملل برای طبقهبندی کشورها با رویکرد توسعه انسانی استفاده شده، میگذرد. بر اساس این شاخص میزان تحصیلات، متوسط درآمد و متوسط طول عمر تعیینکننده رتبه کشورها در توسعه انسانی است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر آموزش از دور در آموزش عالی بر توسعه انسانی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به شیوه بررسی تحلیل روندها به بررسی اثر آموزش از دور بر توسعه انسانی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که آموزش عالی با استفاده از روشهای جدید آموزش از دور و حذف بسیاری از محدودیتهای مکانی و زمانی در آموزشهای متداول، توانسته است بخشی از افرادی را که دانشگاههای رسمی و سنتی قادر به ارائه خدمات آموزشی به آنها نیستند، پوشش دهد و کمک شایان توجهی را از طریق انباشت سرمایه انسانی، افزایش نرخ پوشش تحصیلی، افزایش دسترسی و برابری آموزشی، مشارکت بیشتر زنان، کاهش هزینه تحصیل و استفاده از روشهای نوین آموزشی به توسعه انسانی در کشور بنماید. افزون بر این نتایج پژوهش نشان میدهد که از سال 2000 تا سال 2007 اثر آموزش از دور بر شاخص توسعه انسانی افزایش داشته است و به 003/0 رسیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش از دور، توسعه انسانی، دانشگاه پیام نور، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
Distance education and human development (Case of Payame Noor University)
چکیده انگلیسی مقاله
In today's global conditions, development of higher education is the main source of human development. Two decades has passed since the first Human Development Index was proposed by UNDP to classify countries in terms of human development. According to this index, educational level, average income and life expectancy determine the ranking of countries in human development. This paper reviews the impact of distance education in higher education on human development in Iran based on descriptive-analytical method. The results of this paper indicate that higher education system has been able to provide educational facilities for students who cannot participate ordinary official sessions at universities. Distance education in higher education can significantly aid the human development of society by increasing accumulation of human capital and the gross enrollment ratio, increasing access to education and equality, more participation of women, reducing the cost of education and use of new training methods. Quantitatively, the results of this study indicate that the impact of distance education on human development index has undergone a remarkable increase from 0.001 to 0.003 for the period 2000 to 2007.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یزدان ابراهیمی |
استادیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15195_05928bf595474e165fd96396b38f75c2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599840.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات