جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۳۵-۲۶۶

عنوان فارسی شناسایی ملزومات و اجزای الگویی برای ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی عملکرد از مهم‌ترین ارکان هر سازمانی بوده و سازمان‌های آموزشی نیز از این امر مستثنی نیستند. از میان اجزای مختلف نظام آموزشی به گفته بسیاری از محققان، مهم‌ترین عامل در تعیین موفقیت و یا عدم موفقیت دانش‌آموزان، معلم کلاس می‌باشد. بنابراین معلمان در مرکز تلاش‌هایی هستند که برای توسعه و اصلاح سیستم‌های آموزشی در سراسر دنیا صورت می‌گیرد. با توجه به اهمیت معلمان در بهره‌وری نظام‌های آموزشی، لازم است سیستم‌های آموزشی اطمینان حاصل کنند که معلمان نهایت تلاششان را برای افزایش یادگیری دانش‌آموزان صورت می‌دهند و همچنین باید تلاش کنند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف عملکرد معلمان، زمینه را برای توسعه حرفه‌ای آن‌ها فراهم کنند. دستیابی به این اهداف، مستلزم وضع سیستم ارزشیابی سیستماتیک و علمی می‌باشد. تحقیق حاضر با شناسایی و در نظرگرفتن ملزومات طراحی الگوی ارزشیابی معلمان در‌صدد است تا الگوی جدیدی برای ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی ارائه دهد. برای شناسایی ملزومات و طراحی الگوی مورد نظر، پیشینه مربوط به ارزشیابی معلمان و تدریس مؤثر، ملزومات اسناد آموزشی کشور و نظرات معلمان و کارشناسان مربوط، مورد جست‌وجو و برررسی قرار گرفتند. برای تعیین اجزای الگوی پیشنهادی از «تکنیک دلفی» استفاده شد. تصمیمات اتخاذ‌شده در مورد اجزای الگوی پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته و ملزومات اجرایی‌شدن آن بیان گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying the Requirements and Components of a Model for English Language Teachers’ Appraisal in Iranian High Schools
چکیده انگلیسی مقاله Performance evaluation is one of the important components of each organization, and educational organizations are not exceptions. According to the results of many studies, the single most important factor in determining student academic success or failure is the classroom teacher. Therefore, teachers are at the center of attempts to improve or reform the educational system of any country. Because of their importance, educational systems need to be assured that teachers perform their best to enhance student learning and try to improve teachers' performance by identifying the strengths and weaknesses of their performance for further professional development. Both of these aims can be achieved by developing a research-based teacher evaluation system. With due consideration of the requirements of developing an evaluation procedure, the present study aims at proposing a new model for EFL teacher performance appraisal.  For so doing, a number of relevant studies on teacher evaluation and effective teaching, relevant national documents, and EFL teachers' and experts' views were investigated. Then, for making decision regarding the components of the assessment procedure, Delphi technique was used. The decisions made about the components of proposed model are discussed and the requirements for its implementation are explained
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین نویدی نیا | Hossein Navidinia
Assistant Professor, Department of ELT, University of Birjand, Birjand, Southern Khorasan, Iran
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، خراسان جنوبی، ایران

غلامرضا کیانی | Gholam Reza Kiani
Associate Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

رامین اکبری | Ramin Akbari
Assistant Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

رضا غفار ثمر | Reza Ghaffar Samar
Associate Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7389&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595413.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات