جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۱۵-۲۳۴

عنوان فارسی بررسی ضربان‌های گفت‌وگویی و کارکردهای نمایشی آن در چهار نمایش‌نامه از محمد یعقوبی (با رویکردی به راهکارهای زبان‌بنیاد پل کاستانیو)
چکیده فارسی مقاله ضربان‌های گفت‌وگویی، به‌عنوان بنیادی‌ترین واحدهای قابل تشخیص کنش‌های زبانی، بخش عمده‌ای از یک متن نمایشی را تشکیل می‌دهند. در مقاله حاضر، قصد داریم با مطالعۀ ویژگی‌های این تمهیدات زبانی، پاسخی برای سؤال اصلی خود، مبنی‌بر نحوه عملکرد آن‌ها در توسعه سبک نمایش‌نامه‌نویسی تجربی محمد یعقوبی، بیابیم. چارچوب نظری بحث، تلفیقی از مطالعات زبان و سبک‌شناسی درام «پُل کاستانیو» و «ویمالا هرمان» است. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی و نمونه‌کاوی است و با بررسی مستقیم متون، امکان تحلیل کیفی نمونه‌های مطالعاتی، به‌کمک شاخص‌های عملیاتی تعریف‌شده مهیا شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در سبک تجربه‌گرایانه نمایش‌نامه‌های یعقوبی، توجه عمده‌ای به زبان و کارکردهای متنوع دلالتگرهای زبانی شده است. او با بهره‌گیری از تمهیدات متفاوتی در نگارش گفت‌وگو، ضربان‌های گفت‌وگویی را در سطوح گسترده‌ای از دلالت‌های زبانی و فرازبانی به‌کار برده و از آن‌ها به‌عنوان عاملی برای «تأکید»، «تعلیق»، «انقطاع» و «تأثیر» بر شیوه‌های پایان‌بندی آثار خود استفاده کرده است؛ با این تفاوت که رفته‌رفته، کارکرد و نحوۀ به‌کارگیری این تمهیدات زبانی مشخص‌تر و با مضمون اثر نیز همسازتر شده‌اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study on Dialogic Beats and Their Dramatic Functions in Four Plays of Mohammad Yaghoubi (An Approach to Paul C. Castagno’s Language-Based Strategies)
چکیده انگلیسی مقاله The Dialogic beats make up a significant portion of a play as concrete manifestations of language paying attention to reader's mind. This paper aims to study on features of linguistic arrangements find an answer for the main research question i.e. analysis of Dialogic beats in "technique of playwriting" by Mohammad Yaghoubi and their function in linguistic structure in discussed samples. The theoretical framework derived from linguists' ideas in field of literature and drama such as Paul C. Castagno and Vimala Herman enables qualitative analysis of samples and achieving objectives of the research. The research method is descriptive – analytical. The findings suggest the fact that Yaghoubi, as one of the Iranian contemporary playwrights, uses different arrangements in writing dialogue and applies dialogic beats in wide levels of linguistic and meta-linguistic implications as a mean for "emphasis", "suspension", "interruption" and also effecting on ending methods of the work. The difference is that function and the way of using these linguistic arrangements has been more specific and more harmonic with the theme of work.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد جعفر یوسفیان کناری | Mohammad Yousefian Kenari
1. Assistant Professor, Department of Dramatic Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

مجید کیانیان | Majid Kiyanian
M.A. Student in Department of Dramatic Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7725&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات