این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۹-۴۳
عنوان فارسی
بازنمود رویدادهای حرکتی در گفتار روایی کودکان فارسیزبان در نگرش شناختی
چکیده فارسی مقاله
براساس الگوهای واژگانیشدگی تالمی (2000b) زبانها بسته به آنکه شیوه و مسیر حرکت را در ستاک فعل یا تابعهای آن رمزگذاری کنند، به دو رده فعلمحور و تابعمحور تقسیم میشوند. فرض تالمی بر آن است که زبانهای هندواروپایی، به استثنای زبانهای رومی و پسایونانی، در رده زبانهای تابعمحور جای میگیرند؛ چرا که شیوه حرکت را در ستاک فعل ادغام میکنند و مؤلفه مسیر را در قالب تابع فعل بیان مینمایند. در این پژوهش با استفاده از کلیپهای انیمیشن که در آن مسیر و شیوه حرکت بهطور همزمان به نمایش درمیآیند، چگونگی رمزگذاری دو مؤلفه مسیر و شیوه حرکت در گفتار روایی کودکان پیشدبستانی فارسیزبان، بررسی و با گفتار بزرگسالان مقایسه شده است؛ سپس این پرسش به بحث گذاشته شده است که زبان فارسی، بهعنوان یکی از زبانهای هندواروپایی، در ردهشناسی دوگانه میگنجد یا خیر. تحلیل دادههای این پژوهش نشان میدهد که کودکان فارسیزبان هنگام بازگویی رویدادهای حرکتی، از همان الگویی بهره میگیرند که بزرگسالان برای رمزگذاری آنها استفاده میکنند: مسیر حرکت را در ستاک فعلهای مسیرنما ادغام میکنند و آنها را همراه یا بدون تابعهای مسیر (برای مسیرهای عمودی) و گروه حرف اضافه (برای مسیرهای افقی مرزگذر) به کار میگیرند. به این ترتیب تا آنجا که رمزگذاری مسیر در ستاک فعل یا تابع، مورد نظر است، زبان فارسی در گستره پژوهش حاضر در رده زبانهای فعلمحور جای میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Representation of Motion Events in Persian-Speaking Children's Narratives; A Cognitive Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Based on Talmy's (2000) lexicalization patterns, languages are considered either verb-framed or satellite-framed in terms of the language unit (either verb roots or satellites) that encodes Path of motion. According to Talmy's hypothesis Indo-European languages except for Post Hellenic and Romans fall into satellite-framed class, since speakers of these languages conflate Manner of motion in the verb roots, while Path appears in satellites. This paper investigates the pervasive pattern Persian pre-school speaker children use to express motion components, namely Manner and Path in elicited narratives based on ten short animated clips simultaneously demonstrating Manner and path of motion. The Children's narratives have further been compared to those of adults in order to highlight differences and similarities in mapping two semantic components onto language units. In the end, it has been discussed whether or not Persian, as an Indo-European language fits into Talmy's binary typology. The analysis in this study illustrates that when narrating motion pictures, children follow the same pattern as adults do to encode Manner and Path; both groups employ path verbs with or without path satellites for vertical displacements, and prepositional phrases for horizontal trajectories where boundary crossing occurs. Manner of motion is either conflated in verb roots or not mentioned. Therefore as far as Path of motion is concerned, Persian language within the scope of the present study fits into verb-framed class of languages
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیده پشتوان | Hamideh Poshtvan
M.A. in General Linguistics, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشآموخته ‎کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
فریده حق‎بین | Fardieh Haghbin
Associate Professor of General linguistics, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
آزیتا افراشی | Azita Afrashi
Associate Professor of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
دانشیار‎ زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم ‎انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5870&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595389.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات