|
جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
توانایی دستوری و کاربردشناختی در آسیب زبانی: دریچه ای به سوی بررسی حوزه ای بودن زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی مستقل بودن تواناییهای زبانی در ذهن انسان است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر، توانایی دستوری و کاربردشناسی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی را بررسی میشود تا از دادههای بالینی بهدستآمده برای تبیین نظریه حوزهای بودن زبان استفاده شود. در این مقاله، ابتدا آزمون آسیب ویژه زبانی، آزمون رشد زبان و نمونه گفتاری از شش کودک مبتلا به آسیب ویژه زبانی گرفته شد و با شش کودک همتای زبانی طبیعی و شش کودک همتای سنی طبیعی مقایسه گردید. سپس در دادههای بهدستآمده، مشخصههای تصریفی و کاربردشناختی این کودکان بررسی شد. برای بررسی و تحلیل دادهها از نرمافزارspss(16) ، برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای مقایسه نتایج بین گروهها از آزمون منویتنی، ویلکاکسون استفاده شد. با بررسی ویژگیهای تصریفی و کاربردشناختی (ارجاعی) در کودکان مبتلا، روشن شد که کودکان مبتلا ازنظر دستوری (تکواژهای تصریف زمانی) درمقایسه با همتایان سنی و زبانی ضعیف هستند؛ اما در ویژگیهای کاربردشناسی (ارجاعی) تفاوت معناداری بین گروه مبتلا و همتای زبانی یافت نشد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که باوجود آسیب دستوری در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی، کاربردشناسی آنها سالم است که این مسئله حوزهای بودن زبان را تأیید میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Pragmatic and Grammatical competence in Language Impairment: A Window onto Domain Specificity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of present study is to assess modularity of language. To this end, we measured the ability of children with specific language impairment in pragmatic and grammar and compaired them with normal children. First we used narrative speech, language development and specific language impairment tests for diagnosis, then 6 children with specific language impairment were compared with 6 age-matched and 6 language-matched normal children in their grammar and pragmatics. Independent t-test, Man Whitney and Wilcox tests were used for analyzing data. It is shown that the children with SLI perform much lower their language-level with respect to grammatical properties (time agreement), but in pragmatic properties (reference) they don't have meaningful differences. The result of this study shows that impairment in grammar beside good performance in pragmatic provides support for modularity of language. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حوریه احدی | Hourieh Ahadi Assistant Professor of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran استادیار زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6852&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595270.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|