|
جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۷۵-۱۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی جامعهشناختی-زبانی دیوارنوشتهها در محیط دانشگاه :مطالعه موردی دانشگاه سیستان و بلوچستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
دیوارنوشته ها که از آنها با نام گفتمان خاموش نیز یاد می شود، منعکس کننده جایگاه های متفاوت زنان و مردان در ساختار اجتماعی هستند. از این رو، مطالعه دیوارنوشته ها می تواند اطلاعات مهمی را در ارتباط با ویژگی های زبانی و اجتماعی نویسندگان نامشخص شان فراهم کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل جامعه شناختی–زبانی موضوع و سبک نوشتاری پیکره ای از دیوارنوشته های فارسی دانشجویان دختر و پسر در محیط دانشگاه است. برای این منظور، مجموعاً 640 دیوارنوشته (320 دیوارنوشته مربوط به دختران و 320 دیوارنوشته مربوط به پسران) در بازه زمانی یک ماهه از محیط خوابگاه دختران و پسران و نیز سالن مطالعه دختران و پسران در کتابخانه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان جمع آوری گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که این دیوارنوشته ها در موضوعات «عشق، درخواست کمک از خدا، ناامیدی و افسردگی، اعلام حضور، بیان آرزو، ذکر تاریخ و زمان، توهین، شعر، شوخی و بیان دوستی» مشترک بودند، اما «مطالب درسی» فقط توسط دانشجویان دختر و «نصیحت کردن و نگرانی مالی» فقط توسط دانشجویان پسر به کار برده شده بودند. همچنین، تحلیل موضوعی دیوارنوشته ها نشان داد که دانشجویان پسر غالباً به دنبال «تثبیت قدرت» و «جایگاه برتر» و دانشجویان دختر در صدد ابراز «احساسات عاطفی» و «ایجاد همبستگی» بودند. همچنین، نتایج به دست آمده در ارتباط با سبک نوشتاری به کاررفته در هر دو گروه دیوارنوشته ها نشان داد که دختران به استفاده از گونه زبانی گسترده گرایش داشتند و از این رهگذر، نسبت به دانشجویان پسر دارای برتری زبانی بودند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دیوارنوشته ها،جامعه شناسی زبان،جنسیت،موضوع،سبک نوشتاری |
|
عنوان انگلیسی |
A Sociolinguistic Study of Graffiti in University Campus: The Case Study of Sistan and Baluchestan University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Graffiti, which is also called silent discourse, reflects different status of women and men in social structure. Hence, studying graffiti can provide us with salient information regarding their anonymous writers' linguistic and social features. The present study aims at analyzing sociolinguistic features of "theme" and "style" in a corpus of female and male university students' Persian graffiti in the university campus clarifies some basic sociolinguistic processes such as similarities and differences in communication patterns in female and male (silent) discourse. To this end, a corpus of 640 graffiti (320 written by female university students and 320 written by male ones) were collected from female and male dormitory areas as well as central library study halls at University of Sistan and Baluchestan in a one-month period. These graffiti were then analyzed both qualitatively and quantitatively. The results revealed that both groups had used "love, solicit help from God, depression, declare presence, wish, time and date, swear, poetry, kidding, and friendship" themes. However, "study lesson subjects" were used only in female students' graffiti while "advice" and "financial anxiety" themes were used only by the male counterparts. Furthermore, content analysis of the graffiti showed that the male students predominantly sought to "confirm power" and " higher status" while the female ones attempted to "express emotions" and "make solidarity". In addition, the obtained results with respect to style showed that the male students tended to use more words than their female counterparts, but the latter were more apt to use linguistic elaborated code through prepositions, impersonal pronouns, and dependent clauses and hence had a linguistic superiority over the males. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Graffiti,Sociolinguistics,Theme,Writing Style,gender |
|
نویسندگان مقاله |
عباسعلی آهنگر | AbbasAli Ahangar Associate Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran دانشیار زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
جواد شیروانی | Javad Shirvani Ph.D. student of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-207&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595259.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|