جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱-۲۵

عنوان فارسی سبک‌های غالب یادگیری ادراکی یادگیرندگان زبان فارسی در محیط زبان دوم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی سبکهای یادگیری فارسی­آموزان غیرایرانی در کشور ایران به عنوان محیط زبان دوم می­پردازد. هدف نخست، یافتن سبکهای غالب یادگیری ادراکی آنان است. هدفهای بعدی، بررسی و آگاهی از ارتباط میان زبان (عریی­زبانان و غیرعربی­زبانان)، ملیت در دو حوزه­ی آسیا و اروپا، مقطع تحصیلی (داشتن یا نداشتن تحصیلات دانشگاهی) و جنسیت فارسی­آموزان با سبکهای غالب یادگیری ادراکی است. آزمودنیهای این پژوهش 131 زبان­آموز دختر و پسر غیرایرانی می­باشند که به طور تصادفی از کلاسهای مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتخاب شدند. نتایج به دست آمده با کمک پرسشنامه­ی سبکهای غالب یادگیری رید (1987) نشان می­دهد که بیشترین فراوانی اولویت­دهی سبکهای یادگیری مربوط به اولویت اصلی در سبکهای بساوشی، شنیداری و جنبشی و اولویت فرعی در سبکهای دیداری، گروهی و انفرادی است. اما دیگر یافته­ها حاکی از آن است که میانگین نمرات در دو سبک یادگیری شنیداری و گروهی در میان زبان­آموزان اروپایی به طور معنا­داری کمتر از زبان­آموزان آسیایی می­باشد. در سبک یادگیری جنبشی، میانگین نمرات در گروه غیرعربی­زبانان به طور معناداری بیشتر از عرب زبانان است. سایر نتایج اختلاف آماری معنا­داری میان نمرات سبک­های مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان را نشان نمی­دهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های ادراکی یادگیری زبان،فارسی­ آموز غیرایرانی،محیط زبان دوم

عنوان انگلیسی Perceptual Language Learning Style: Persian Learners in a Second Language Learning Setting
چکیده انگلیسی مقاله   This research deals with the learning style of the non-Iranian learners of Persian as a second language in Iran. The primary objective of the study was to identify the learners' perceptual learning styles. The second objective was to study the relationship between demographic variables like language (Arabic versus non-Arabic languages), nationality in both Asia and Europe, level of education (undergraduate versus postgraduate) and the gender of Persian language learners with various perceptual learning styles. The participants of this research included 131 non-Iranian male and female students who were randomly selected from the Persian Language Center in Imam Khomeini International University. Reid's (1987) Perceptual Learning Style Preference Questionnaire (PLSPQ) was administrated and the results obtained showed that the major preferred learning styles were tactile, auditory and kinesthetic while visual group and individual styles were minor learning style preferences of the learners. Other findings indicated that the mean score obtained by the European learners was significantly lower than that of Asian learners on auditory and group learning styles. The mean score obtained in the kinesthetic learning style by non-Arabic speakers was significantly higher than that of the Arabic language speakers. Other results did not reveal any significant differences in score between two groups of men and women in their preferred learning styles.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیررضا وکیلی فرد | Amirreza Vakilifard
Assistant Professor in Persian Language Department, International University of Imam Khomeini, Qazvin, Iran
استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-8701&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات