جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۹۳-۳۱۰

عنوان فارسی بررسی فرایند رشد ‌درک استعاره‌ی بدن‌مند درکودکان۲ تا۵ ساله‌ی فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله نظام مفهومی ما که بر‌اساس آن فکر و عمل می‌کنیم، ماهیتی اساساً مبتنی بر استعاره دارد. کودک نیز از آغاز زبان‌آموزی با این تعامل شناختی روبه‌رو است. بر همین اساس بر پایه دانش اندک خود از محیط و واژگان، از نظام استعاری بزرگ‌سالان نیز بهره می‌برد. کودک امروز دارای دانش شناختی متفاوتی از کودک زمان پیاژه و حتی پس از آن است. وسایل ارتباط جمعی، اسباب بازی‌های مدرن مانند ایکس باکس و تبلت، کتاب‌های مصوّر و انواع پازل‌ها همگی دنیای شناختی کودک را متحول ساخته است. به همین منظور، بازبینی زمان درک استعاری کودک، موضوع قابل توجهی است که پژوهش حاضر به آن پرداخته است. در این پژوهش میدانی، 60 کودک دختر و پسر 2 -‌ 5 ساله در شرایط آزمونی قرار گرفتند. برای انجام پژوهش حاضر، آزمون خودساخته‌ای بر‌ مبنای گردآوری عبارات استعاری کودک فارسی‌زبان و پژوهش میدانی بیالکا- پیکال (2003) صورت گرفت. یافته‌های پژوهش، حاوی زمان درک عبارات استعاری بدن‌مند و علاوه بر آن، میزان درک کودک با توجه به متغیر سن می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا-‌ پیکال (2003) همسو بوده است؛ با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر، کودکان فارسی‌زبان را از سن دوسالگی دارای درک عبارات استعاری بدن‌مند می‌داند. در این بررسی مشخص گردید که میزان درک با توجه به متغیر سن و علایق شناختی کودک رو به افزایش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyzing the process of embodiment metaphor comprehension growth in 2 to 5 years Old Persian language children
چکیده انگلیسی مقاله  Our conceptual system is metaphor based. Children also face this cognitive interaction from the beginning of language acquisition. Accordingly, based on their little knowledge of the environment and vocabularies, they benefit from adult`s   metaphorical system.Nowadays children`s knowledge is different from that of Piaget`s time and even after this era. Mass communication, modern toys like X-boxes and tablets all have developed children`s cognitive world. In this field study, sixty 2- to 5- years-old Persian-speaking boys and girls were examined in order to understand the time of comprehension and use of embodied metaphors regarding the variable of age in them.  A self-mode test was prepared on the basis of Persian metaphoric phrases and Bialka-pkul`s study (2003). Method: The research method was descriptive-survey and the population consisted of 2-5-year-old children of kindergartens in zones 1, 4, and 20 of Tehran. Sixty monolingual normal girls and boys made the sample. The research results are zeitgeist of complete understanding and relative understanding of embodiment metaphorical expressions and perception content due to the age variant in addition. The result of this study with the results of the Bialka- Pikul (2003) was in line. There is a difference that Bialka-pkul research, study on children from age of   3 years, three month but current research says children from the age of two years have a relative understanding of embodiment metaphorical expressions, this study denotes that perception content increasing due to the age variant and cognitive interest. Result: Response of children to tests questions shows children speech in three distinct cultural groups. Persian -language children's speech in no.1 urban area of Tehran city whom they interaction with nature and their metaphorical expressions derived from natural and pristine words, while (the four) children use the environment words frequently, while (the twenty) use metaphorical expressions derived from adult speech and common phrases and words of Persian language. Different use of metaphoric phrases by children indicate different confederacy of receiving physical realm and the realm of subjective perception and cognitive in three different under study cultural groups. Such knowledge is not unique and represents a significant number of children's cognitive differences in the three under study areas .Results: 2-2.5-year-olds gained the least points (0.4 out of 4) in metaphor understanding and had the most and the least difficulties in color and sound metaphors, respectively, but the other groups got higher points (1.5, 1.3, 2.2, 2.1, 3, orderly). The boys had better understanding than girls although the difference wasn't significant (P>0.05).  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعیده شجاع رضوی | S. Shoja Rizvi
PhD student in General linguistics PhD student, Payam-noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان‌شناسی‌ همگانی، دانشگاه پیام‌نور/ عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، پژوهشگاه میراث فرهنگی، تهران، ایران

بلقیس روشن | B. Roshan
Associate General Linguistics, University of Payam-noor, Tehran, Iran
دانشیار زبان‌شناسی ‌همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

شیرین پور ابراهیم | Sh. Pourebrahim
Assistant professor of general linguistics, Payam-noor University, Tehran, Iran
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

نرجس بانو صبوری | N.B. Saboori
Assistant professor of general linguistics, Payam-noor University, Tehran, Iran
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4540&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات