این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۳۹-۱۶۲
عنوان فارسی
تحلیل رگرسیونی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی و به روش همبستگی انجام شد. جامعهی آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونهگیری از هر منطقهی جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای در شش بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین "میزان بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی" و "همچنین توسعهی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی به لحاظ زیرساخت و راهبردهای حمایتی" با مولفههای سازمانی، عوامل فردی و برخی مولفههای تعامل کارآفرینانه با ارباب رجوع همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، 9 متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "تعامل کارآفرینانه" نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 55 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین از بین متغیرهای یادشده هفت متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "عوامل سازمانی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 64 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیرهای فوق چهار متغیر در پیشبینی متغیر وابسته "عوامل فردی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 56 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. براساس معادلههای رگرسیونی مورد اشاره متغیرهای "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در سازمان"، "عرضه بهموقع اطلاعات" و "محتوای مناسب منتقل شده به کارکنان" بیشترین نقش را بهترتیب در توسعهی عوامل محیطی، سازمانی و فردی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و معادلههای رگرسیونی، نشان داد که فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از قابلیت بالایی برای توسعه عوامل مختلف تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
رگرسیونی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)
چکیده انگلیسی مقاله
قیق با هدف بررسی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی و به روش همبستگی انجام شد. جامعهی آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونهگیری از هر منطقهی جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای در شش بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین "میزان بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی" و "همچنین توسعهی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی به لحاظ زیرساخت و راهبردهای حمایتی" با مولفههای سازمانی، عوامل فردی و برخی مولفههای تعامل کارآفرینانه با ارباب رجوع همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، 9 متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "تعامل کارآفرینانه" نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 55 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین از بین متغیرهای یادشده هفت متغیر در پیشبینی متغیر وابستهی "عوامل سازمانی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 64 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیرهای فوق چهار متغیر در پیشبینی متغیر وابسته "عوامل فردی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی"نقش معنیداری داشته و درمجموع توانستهاند 56 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. براساس معادلههای رگرسیونی مورد اشاره متغیرهای "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در سازمان"، "عرضه بهموقع اطلاعات" و "محتوای مناسب منتقل شده به کارکنان" بیشترین نقش را بهترتیب در توسعهی عوامل محیطی، سازمانی و فردی مرتبط با توسعهی کارآفرینی سازمانی داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و معادلههای رگرسیونی، نشان داد که فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از قابلیت بالایی برای توسعه عوامل مختلف تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر علمبیگی |
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
ایرج ملکمحمدی |
استاد دانشکده اقصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_22879_f58fedd08a69999ba5044db65e559cc8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-594982.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات