توسعه کارآفرینی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۳

عنوان فارسی رتبه‌بندی شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق (ارایه رویکردی در انتخاب روش تصمیم‌گیری چندشاخصه‌ی مناسب)
چکیده فارسی مقاله در ادبیات نوین سرمایه‌گذاری به‌طور کلی تصمیم‌گیری را می‌توان شیوه‌ی عمل و یا حرکت در مسیر خاص تعریف کرد که با تامل و به‌صورت آگاهانه از بین روش‌های مختلف به‌منظور دست‌یابی به یک هدف مطلوب انتخاب شده است. در این مقاله که به‌دست آمده از تحقیق میدانی است سعی شده شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق به‌صورت ریشه‌ای مطالعه شود و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویت‌بندی بین شاخص‌ها انجام شود. سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخص‌هایی در انتخاب شرکت‌های موفق می‌تواند اثرگذار باشد و اولویت‌بندی آن‌ها برای تصمیم‌گیرندگان به چه صورت است؟ با توجه به فضای تصمیم‌گیری پیچیده‌ای که با آن مواجه هستیم از میان روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای انجام مطالعه‌ها استفاده شده است. در پایان، نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 18 شاخص تعریف شده برای سنجش شرکت‌های موفق به‌ترتیب شاخص‌های بازده دارایی‌ها، خطر سرمایه‌گذاری و رتبه‌ی نقدشوندگی بیش‌ترین اولویت را داشته‌اند. از طرفی شاخص‌های گردش موجودی کالا، اندازه‌ی شرکت و هزینه‌ی تحقیق و توسعه به‌ترتیب رتبه‌های شانزدهم تا هجدهم را در میان این اولویت‌بندی کسب کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق (ارایه رویکردی در انتخاب روش تصمیم‌گیری چندشاخصه‌ی مناسب)
چکیده انگلیسی مقاله نوین سرمایه‌گذاری به‌طور کلی تصمیم‌گیری را می‌توان شیوه‌ی عمل و یا حرکت در مسیر خاص تعریف کرد که با تامل و به‌صورت آگاهانه از بین روش‌های مختلف به‌منظور دست‌یابی به یک هدف مطلوب انتخاب شده است. در این مقاله که به‌دست آمده از تحقیق میدانی است سعی شده شاخص‌های سنجش شرکت‌های موفق به‌صورت ریشه‌ای مطالعه شود و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویت‌بندی بین شاخص‌ها انجام شود. سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخص‌هایی در انتخاب شرکت‌های موفق می‌تواند اثرگذار باشد و اولویت‌بندی آن‌ها برای تصمیم‌گیرندگان به چه صورت است؟ با توجه به فضای تصمیم‌گیری پیچیده‌ای که با آن مواجه هستیم از میان روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای انجام مطالعه‌ها استفاده شده است. در پایان، نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 18 شاخص تعریف شده برای سنجش شرکت‌های موفق به‌ترتیب شاخص‌های بازده دارایی‌ها، خطر سرمایه‌گذاری و رتبه‌ی نقدشوندگی بیش‌ترین اولویت را داشته‌اند. از طرفی شاخص‌های گردش موجودی کالا، اندازه‌ی شرکت و هزینه‌ی تحقیق و توسعه به‌ترتیب رتبه‌های شانزدهم تا هجدهم را در میان این اولویت‌بندی کسب کرده‌اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایرج نوروش |
. استاد گروه حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

حامد ذاکری |
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

هادی اسلامی |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (مدیریت تولید و عملیات) دانشکده مدیریت دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_22833_b858a08ef4dd8c73bdcc594f1492e5ae.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-594973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات