توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۵-۲۰۳

عنوان فارسی عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله با افزایش مشکلات اجتماعی درکشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در دهه‌های اخیر کارآفرینی اجتماعی به‌عنوان راهی برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد ارزش اجتماعی و افزایش سطح رفاه انسان‌ها اهمیت بیش‌تری یافته است و در نتیجه برخی محققان به‌طور ویژه به این موضوع پرداخته‌اند. با این حال، تا به امروز عوامل محیطی که بر پیدایش کارآفرینی اجتماعی تاثیر می‌گذارند کم‌تر شناخته شده‌اند. در حالی که کارآفرینی اجتماعی می‌تواند به‌وسیله‌ی چارچوب‌های نهادی محدود و یا تسهیل شود. در این تحقیق نقش محیط در پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی با رویکرد نهادی و با دیدگاه نورث بررسی شده و عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کیفی در دو دسته‌ی عوامل نهادی رسمی و غیررسمی از طریق مصاحبه با 10 کارآفرین اجتماعی در شهر تهران شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که"نیاز و ارزش اجتماعی" و"نگرش و مسئولیت‌پذیری اجتماعی" از عوامل نهادی غیر رسمی و "ناکارآمدی دولت" از عوامل نهادی رسمی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی دی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی
چکیده انگلیسی مقاله مشکلات اجتماعی درکشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در دهه‌های اخیر کارآفرینی اجتماعی به‌عنوان راهی برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد ارزش اجتماعی و افزایش سطح رفاه انسان‌ها اهمیت بیش‌تری یافته است و در نتیجه برخی محققان به‌طور ویژه به این موضوع پرداخته‌اند. با این حال، تا به امروز عوامل محیطی که بر پیدایش کارآفرینی اجتماعی تاثیر می‌گذارند کم‌تر شناخته شده‌اند. در حالی که کارآفرینی اجتماعی می‌تواند به‌وسیله‌ی چارچوب‌های نهادی محدود و یا تسهیل شود. در این تحقیق نقش محیط در پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی با رویکرد نهادی و با دیدگاه نورث بررسی شده و عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کیفی در دو دسته‌ی عوامل نهادی رسمی و غیررسمی از طریق مصاحبه با 10 کارآفرین اجتماعی در شهر تهران شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که"نیاز و ارزش اجتماعی" و"نگرش و مسئولیت‌پذیری اجتماعی" از عوامل نهادی غیر رسمی و "ناکارآمدی دولت" از عوامل نهادی رسمی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی هستند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا آراستی |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

محمدمهدی ملکی کرم‌آباد |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران

محمود متوسلی |
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_28547_241e1852caf593d59cf27efdc6056d44.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-594934.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات