|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۵۷-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اختلالهای طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بازنگری در ملاکهای تشخیصی اختلالهای طیف اتیسم بهطور گستردهای پیشبینیشده و انتظار میرود نقش مهمی در پالایش تعریف آن داشته باشد. در مقایسه با نسخه پیشین، در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی تغییرات متعددی ایجاد شده است. این ملاکها هیچگونه تاکیدی بر تاخیر زبان و سن شروع اختلالها نداشته به جز اینکه اختلالهای طیف اتیسم بهعنوان نوعی اختلال عصبی تعریف شده است که نشانههای آن در اوایل دوره کودکی ظاهر میشود، اگرچه ممکن است این اختلالها برای نخستین بار در مراحل بعدی زندگی نیز تشخیص داده شوند. حوزههای 3گانه اختلالهای طیف اتیسم به 2حوزه حیطه اجتماعی-ارتباطی و حیطه رفتاری که شامل علایق ثابت و رفتارهای تکراری است، کاهش یافتهاند. نتیجهگیری: در مقاله تظاهرات بالینی این اختلالها در فرد مبتلا با جزییات بیشتری برحسب مشخصههای بالینی توصیف میشوند. افزونبر گزارش این تغییرات در طبقهبندی اختلالها، دستورعملهای بینالمللی عمدهای نیز معرفی شدهاند و توصیف مختصری از شیوههای بالینی مناسب برای ارزیابی این اختلال و اصول کلی مداخله درمانی نیز ارایه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Autism Spectrum Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The revision of the diagnostic criteria for ASD has been widely anticipated and is expected to be an important contribution to the refinement of the definition of ASD. In the upcoming DSM-5, several changes have been made compared to the previous diagnostic criteria. They include no emphasis on language delay and age of onset except that ASD is defined as a neurodevelopmental disorder with symptoms in early childhood although the disorder may first be diagnosed later in life. The three areas of impairments in ASD are reduced to two areas, namely a social-communication domain and a behavioral domain including fixated interests and repetitive behaviors. Conclusion: In addition, the clinical presentation of ASD in the individual is described in more detail in terms of clinical specifiers. In addition to reporting these changes in the classification, the major international guidelines are introduced and a brief description of good clinical practice of assessment and the overall principles of intervention is provided |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism spectrum disorder, Autism, Diagnosis, DSM, ICD |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالکریم سوزنیار | Abdolkarim Soozanyar Payame Noor University دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-960-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594901.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
ترجمه ای |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|