تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۵۱-۵۶

عنوان فارسی الگوی پاسخ به مداخله برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه: آزمون‏های هوش و شیوه ارزیابی سنتی برای پیش‌بینی میزان پیشرفت تحصیلی آتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کارآمدی لازم را ندارند. از این‌رو، به‌تازگی بسیاری از پژوهشگران درپی روش‌هایی هستند که بتوانند به‌طور موثر‌تری به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کرده و موفقیت‌های آتی آنان را پیش‌بینی کنند. یکی از جدیدترین روش‌های پیشنهادی برای دستیابی به هدف یادشده، الگوی پاسخ به مداخله است. الگوی پاسخ به مداخله، الگویی برای هدایت تدریس (یا همان مداخله) براساس میزان پیشرفت محصل (یا همان پاسخ) است که مبتنی‌بر ایده پیشگیری تدوین شده است. نتیجه‏ گیری: یافته‌های پژوهشی حاکی از این است که الگوی پاسخ به مداخله در پیشگیری از مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و بهبود پیشرفت آنان سودمند است. در این مقاله پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تاریخچه الگوی پاسخ به مداخله ارایه و سپس تعریف الگوی پاسخ به مداخله آورده شده است. در ادامه انواع الگوی پاسخ به مداخله، اجرای الگوی پاسخ به مداخله و کاربرد الگوی پاسخ به مداخله برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایران ارایه‌‌شده و در پایان نتیجه‌گیری صورت گرفته ‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی پاسخ به مداخله، دانش‌آموزان، نیازهای ویژه

عنوان انگلیسی The Model of Response to Intervention for Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله Background: Traditional intelligence tests and assessing methods to predict the future academic achievement of students with special needs have not been sufficient. Thus, recently, many researchers are looking for ways that they can contribute more effectively to academic achievement of students with special needs and predict their future success. One of the newest alternative methods for achieving this goal is the response to intervention model. Response to intervention model is a model to guide teaching (or intervention) based on the student's progress which has been developed based on the prevention idea. Conclusion: The findings indicate that the response to intervention model is benefit for prevention of learning problems in students with special needs and improve their progress. In this review paper, after a brief introduction, history of response to intervention model is given. Then the definition of response to intervention model has been defined. Following the types of response to intervention, implementation and application of response to intervention model for students with special needs in Iran is provided and finally conclusion is expressed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Response to intervention model, Students, Special needs

نویسندگان مقاله ستاره شجاعی | setareh shojaee
دانشگاه شیراز

صدیقه رستمی | Sedigheh rostami
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-373-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594900.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات