|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۴۵-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
حمایت و مداخله رفتاری مثبت برای دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری-هیجانی دانشآموزان با نرخ بالایی از معضلات اجتماعی همراه است و برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد میکند، بنابراین مستلزم توجه ویژه مسئولان و دستاندکاران تعلیم و تربیت است. در این راستا، حمایت و مداخله رفتاری مثبت، نوعی رویکرد آموزشی است که میتواند برای کاهش و حذف مشکلات رفتاری-هیجانی دانشآموزان راهگشا باشد. حمایت و مداخله رفتاری مثبت، رویکردی است برای افزایش رفتار اجتماعی، بهبود پیامدهای بلندمدت زندگی در آینده و کاهش رفتارهای چالشبرانگیز که میتواند جایگزینی مناسب برای رویکردهای تنبیهی سنتی باشد. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت میتواند حس انگیزش را در دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی افزایش داده و تاثیر مثبتی در کاهش رفتارهای مشکلآفرین، تنظیم هیجانی و پیشرفت تحصیلی این دانشآموزان داشته باشد. درواقع رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت میتواند راهکارهای غیرکارآمد در مدارس را تغییر دهد و محیطی مثبت و قابل پیشبینی برای دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی فراهم کند. در این مقاله پس از بیان مقدمهای کوتاه، تعریف رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت ارایه شده، سپس تاریخچه رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت آورده شده است. در ادامه ضرورت و اهمیت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت، سطوح حمایت و مداخله رفتاری مثبت و کاربرد رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت برای دانشآموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی در ایران ارایه شده و در پایان نتیجهگیری صورت گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمایت و مداخله رفتاری مثبت، مشکلات رفتاری-هیجانی، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Positive Behavioral Intervention and Support for Students with Emotional-behavioral Problems |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Emotional-behavioral problems of students associated with high rates of social problems and create many problems for teachers, parents and children. So requires special attention of authorities and stakeholders in education and training. In this regard, a positive behavioral intervention and support approach can be useful for reducing and eliminating emotional-behavioral problems of students. Positive behavioral intervention and support is an approach to increase social behavior, improving the long-term consequences of living in the future and reduce challenging behaviors that could be alternative to punitive traditional approaches. Conclusion: In general, it can be said that the positive behavioral intervention and support approach have increased a sense of motivation in students with emotional-behavioral problems and have a positive impact in reducing problematic behaviors, emotional adjustment and academic achievement of the students with emotional-behavioral problems. In fact positive behavioral intervention and support approach can change dysfunctional ways in schools and provide positive and predictable environment for students with emotional-behavioral problems. In this review paper, after a brief introduction, definition of positive behavioral intervention and support approach is given. Then the history of positive behavioral intervention and support approach has been defined. Following the importance and necessities of positive behavioral intervention and support approach, levels of positive behavioral intervention and support approach, implementation and application of positive behavioral intervention and support approach for students with emotional-behavioral problems in Iran is provided and finally conclusion is expressed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
قربان همتی علمدارلو | Ghorban Hemati Alamdarloo دانشگاه شیراز
اقدس رنگانی | Aghdas Rangani دانشگاه شیراز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-13&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594899.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|