تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۳۹-۴۴

عنوان فارسی دایه‌گری دیجیتالی و اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه: دایه‌گری دیجیتال به سبکی از مراقبت گفته می‌شود که وسایل دیجیتال، جایگزین روابط فعال کودک با محیط می‌شود و کودک در بیشتر ساعات بیداری در مجاورت مداوم با دستگاه‌های دیجیتالی است. کودکانی که از سنین بسیار پایین روزی چندین ساعت در معرض مستقیم دایه‌گری دیجیتالی بوده‌اند، فرصت تعامل با مادر یا مراقب را از دست داده و تجربیات غنی محیطی را که برای رشد بهنجار دستگاه عصبی ضروری است، دریافت نمی‌کنند که یک دسته از این کودکان، خردسالان با اختلال طیف اتیسم هستند. نتیجه‌گیری: براساس اصل انعطاف‌پذیری عصبی و یافته‌های پژوهش‌های پیشین، مواجهه طولانی‌مدت با وسایل دیجیتال (دایه‌گری دیجیتالی) در دوره‌های حساس رشد، بازسازماندهی پیوندهای ساختاری و کارکردی مغز خردسالان را دچار انحراف می‌کند و باعث بروز نقص در تعاملات اجتماعی و کلام، رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای می‌شود. در این مقاله مروری پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تعریف اختلال طیف اتیسم و دایه‌گری دیجیتالی و سازوکارهای احتمالی تاثیر دایه‌گری دیجیتالی بر نشانه‌های این اختلال ارایه و در پایان نتیجه‌گیری شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دایه‌گری دیجیتالی، سبک زندگی، اختلال طیف اتیسم

عنوان انگلیسی Digital Nanning and Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Digital Nanning is a style of care that digital devices replaced by child active relationship with environment and child are exposed to permanent digital devices. Children who had been exposed to direct digital nanning for several hours from a very young age, losing the opportunity to interact with the mother or caregiver and do not get rich environment that are necessary for normal growth of the nervous system. That one group of these children are young people who are in the autism spectrum. Conclusion: Based on the principle of neuroplasticity and the findings of previous studies, exposure to digital devices in sensitive periods development distort the restructuring structure and function neuroconnectivity in young children and as a consequence deficit in social interaction and language, repetitive and stereotype behaviors occur that continuation of this status child may be push to the neurodevelopment disorders. In this article review after a brief introduction, definition of Autism Spectrum Disorder and digital nanning and possible mechanisms of digital Nanning effects on the ASD symptoms and the end conclusion   is expressed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Digital nanning, Life style, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله حمیدرضا پوراعتماد |
دانشگاه شهیدبهشتی

سعید صادقی |
دانشگاه شهیدبهشتی

یاسمین رحمتی |
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-716-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594898.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات