تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۲۳-۲۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواترهای مختلف بر اکتساب یک مهارت هدف‌گیری در کودکان با نشانگان داون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بازخورد یکی از مهم‌ترین متغیرهای موثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوه اجرای مهارت است و نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواترهای مختلف بر اکتساب یک مهارت هدف‌گیری در کودکان با نشانگان داون بود.  روش: روش این پژوهش نیمه‌تجربی بود. نمونه 18کودک با نشانگان داون 6 تا 10سال بودند که به روش در دسترس انتخاب و پس از انجام پیش‌آزمون به 3گروه 6نفره با بازخورد (صفر درصد، 50 درصد و 100 درصد) تقسیم شدند. تکلیف شرکت‌کنندگان مهارت پرتاب از بالای شانه به سمت هدف ترسیم‌شده روی زمین بود. پیش از مرحله اکتساب 10پرتاب به‌عنوان پیش‌آزمون از شرکت‌کنندگان به عمل آمد. در مرحله اکتساب شرکت‌کننده‌ها 60پرتاب را انجام دادند. شرکت‌کنند‌گان گروه صفر درصد هیچ بازخوردی را دریافت نکردند، گروه 50درصد در نصف کوشش‌ها و گروه 100درصد در تمامی کوشش‌ها بازخورد دریافت کردند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد بین عملکرد 3گروه در اکتساب مهارت هدف‌گیری تفاوت معناداری (05/0P<) وجود داشت و گروه بازخورد 100درصد عملکرد برتری داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش که حاکی از عملکرد بهتر گروه بازخورد 100درصد در کودکان با نشانگان داون بود، پیشنهاد می‌شود در آموزش مهارت‌های حرکتی به این کودکان از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Considering the Impact of Awareness from Different Frequencies on Acquisition of an Aimed Skill in Children with Down Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background: Feedback is the effective variable on performing skills and leaning the motion and it has an important role in motion control and acquisition of motion skills. The purpose of this study was to consider the impact of awareness from different frequencies on acquisition of an aimed skill in children with Down syndrome. Method: This study is a semi-experimental research. Participants were 18 children with Down syndrome from 7 to 10 years that selected by in access sampling and were divided equally into three groups with feedback (0%, 50%, and 100%) after pre-test performing. The participants performed over hand throwing task to the target drawn on the floor. Before the acquisition phase, participants throw 10 times as pre-test. In the acquisition phase, participants throw 60 trials. Participants received no feedback in zero percent group, in the half of trials received feedback in 50 percent group and in the whole of trials received feedback in 100 percent group. Results: Finding of this study showed that there was significant difference between the three groups in the acquisition of skills (P<0/05) and the group with 100% feedback had better performance. Conclusion: According to the better performance in children with Down syndrome with 100% feedback, it is recommended that we can use feedback with high frequencies in training motor skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبری جوادیان |
دانشگاه شهید چمران اهواز

رسول عابدان زاده |
دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1307-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594896.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تربیت بدنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات