تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۱۵-۲۲

عنوان فارسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تاب‌آوری با درماندگی روان‌شناختی مادران کودکان استثنایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تاب‌آوری با درماندگی روان‌شناختی مادران کودکان استثنایی شهر خرم‌آباد بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مادران کودکان استثنایی (کم‌توان‌ذهنی، نابینا و ناشنوا) شهر خرم‌آباد در سال1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 204نفر از مادران کودکان استثنایی بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسش‌نامه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت و همکاران، تاب‌آوری کانر و دیوسون و درماندگی روان‌شناختی لاوبوند و لاوبوند استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین تاب‌آوری و حمایت‌اجتماعی با درماندگی روان‌شناختی مادران کودکان استثنایی رابطه وجود دارد که همگی در سطح 001/0 معنی‌دار بود. همچنین نتایج نشان داد حمایت اجتماعی و تاب‌آوری 60درصد از افسردگی، 50درصد از اضطراب و 17درصد از استرس مادران کودکان استثنایی را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان با انجام مشاوره به مادران کودکان استثنایی کمک کرد تا احساس کنند از حمایت اجتماعی برخوردارند تا بتوانند با مشکلات حاصل از داشتن کودک استثنایی مقابله کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Perceived Social Support and Resilience with Psychological Distress in Mothers of Exceptional Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study was to evaluate the relationship between perceived social support and resilience with psychological distress in mothers of exceptional children in Khoram Abad City. Method: The research was the correlation method. The population consisted of all mothers of exceptional children in Khoram Abad City and sample consisted of 204 mothers of exceptional children who were selected using proposed sampling. To measure the variables of questionnaire psychological distress (Lavbond, 1995), multi dimensional scale of perceived social support (Zimet, 1988), resiliency scale (Conner and Davidson, 2003) were used. To analyze the data, Pearson's correlation and multiple regressions were used. Results: The results showed a significant relationship between perceived social support and resilience with psychological distress in mother's exceptional children. The regression results perceived social support and resilience 17% of stress, 60% of depression, and 50% of anxiety in mothers of exceptional children. Conclusion: Based on these findings, through the consultation can help mothers of exceptional children to have social support and can cope with psychological stress.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله همایون هارون رشیدی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

واحد منصوری راد |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-450-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594895.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات