تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۶، صفحات ۹-۱۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله زمینه: اختلال سلوک یکی از رایج‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی بین دانش‌آموزان است، بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 24دانش‌آموز مقطع متوسطه با اختلال سلوک شهرستان رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه (هرگروه 12نفر) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون استروپ (1935) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شد. آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم به‌صورت گروهی در 8جلسه برای گروه آزمایش ارایه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر بهبود بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال سلوک به‌طور معنی‌داری تاثیر دارد (0/001>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روش آموزش شناختی-رفتاری مدیریت خشم یکی از کارآمدترین روش‌های درمانی بوده و در کاهش تکانش‌گری، اضطراب و پرخاشگری بدنی در دانش‌آموزان با اختلال سلوک موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت خشم، بازداری پاسخ، دانش‌آموزان، اختلال سلوک

عنوان انگلیسی The Effect of Cognitive-Behavior Anger Management Training on Response Inhibition in Students with Conduct Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Conduct disorder is one of the most common psychiatric disorders among students so the purpose of the present research was to determine the effect of cognitive-behavior anger management training on response inhibition in students with conduct disorder. Method: This study is a quasi-experimental with pre-test/post-test and a control group. The sample of study consists of 24 high school students with conduct disorder in Rasht city in the school year 2016-2017 that were selected by in access sampling method and assigned to two experimental and control groups. To collect the data, Stroop test (1935) were used before and after training. The 8 sessions of cognitive-behavior anger management training were implemented for experimental group. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that cognitive-behavior anger management training were significantly improved response inhibition in the students with conduct disorder (P< 0.001). Conclusion: According to the findings of the research, cognitive-behavior anger management training is one of the most effective treatments to reduce impulsivity, anxiety and physical aggression in children with conduct disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anger management, Response inhibition, Conduct disorder

نویسندگان مقاله ابراهیم رهبر کرباسدهی | Ebrahim Rahbar Karbasdehi
University of Guilan
دانشگاه گیلان

عباسعلی حسین‌خانزاده | Abbasali Hossein Khanzadeh
University of Guilan
دانشگاه گیلان

فاطمه رهبر کرباسدهی | Fatemeh Rahbar Karbasdehi
University of Guilan
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1277-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594894.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات