این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۶، شماره ۴۶۸، صفحات ۱۱۱-۱۱۷

عنوان فارسی بررسی اثربخشی نرم‌افزار واقعیت مجازی بر بهبود فوبیای خون- تزریق در کودکان و نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فوبیای خون-تزریق یک اختلال مزمن و ناتوان کننده در کودکان و نوجوانان می‌باشد که می‌تواند با اجتناب اضطرابی از تعداد زیادی از درمان‌های ضروری ارتباط داشته باشد. اگر چه تعدادی درمان پیشنهاد شده‌ی جاری برای فوبیای خون- تزریق وجود دارد، اما شواهد اندکی در مورد درمان واقعیت مجازی وجود دارد. از این رو، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی اثر درمان به روش واقعیت مجازی بر روی فوبیای خون- تزریق کودکان و نوجوانان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی، 31 کودک و نوجوان 18-6 ساله با تشخیص فوبیای خون-تزریق مورد بررسی قرار گرفتند. تمام کودکان 12 جلسه کار کردن با نرم‌افزار واقعیت مجازی را دریافت کردند. میزان اضطراب کودکان با استفاده از پرسش‌نامه‌های Spielberger و علایم اختصاصی فوبیای خون- تزریق مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: بعد از کار کردن با نرم‌افزار، میانگین امتیاز اضطراب موقعیتی، ذاتی و موقعیتی- ذاتی و نیز فوبیای خون- تزریق در کودکان به طور معنی‌داری پایین‌تر از میزان آن‌ها قبل از کار کردن با نرم‌افزار بود (050/0 > P). ارتباط مستقیم و معنی‌داری بین سن و میزان کاهش اضطراب موقعیتی- ذاتی وجود داشت (60/0+ = r و 001/0 > P). نتیجه‌گیری: درمان واقعیت مجازی، می‌تواند به طور مؤثری اضطراب موقعیتی، ذاتی و موقعیتی- ذاتی و نیز فوبیای خون- تزریق را در کودکان و نوجوانان کاهش دهد. با این وجود، مطالعات بیشتری برای تعیین بهترین نسخه‌ی نرم‌افزار واقعیت مجازی برای فوبیای خون- تزریق لازم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان، خون، کودک، تزریق، فوبیا، واقعیت مجازی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Virtual Reality Software on Improvement of Blood-Injection Phobia in Children and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background: Blood-injection phobia is a chronic and debilitating disorder in children and adolescents which can be associated with anxiety avoidance of many essential treatments. Although there are some current recommended treatments for blood-injection phobia, little evidence is available on the virtual reality therapy. Therefore, in this study we aimed to investigate the effect of virtual reality therapy on blood-injection phobia among children and adolescents. Methods: In this quasi-experimental study, 31 children and adolescents aged 6 to 18 years with the diagnosis of blood-injection phobia were investigated. All children received 12 sessions of working with virtual reality software. The children's anxiety level was assessed using Spielberger and specific symptoms of blood-injection phobia questionnaires. Statistical analysis was performed using SPSS software. Findings: After working with the software, the mean scores of state, trait, and state-trait anxiety and also blood-injection phobia in children were significantly lower than their levels before working with the software (P < 0.050 for all). There was a direct and significant correlation between age and the degree of reduction of situational anxiety (r = +0.60, P < 0.001). Conclusion: Virtual reality therapy can effectively reduce state, trait, and state-trait anxiety and also blood-injection phobia in children and adolescents. However, further studies are required to determine the best version of virtual reality software for blood-injection phobia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی نجفی |
گروه کامپیوتر، دانشکده‌ی مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سید احمدرضا رضیان |
دانشجوی پزشکی، کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حسین گراوند |
دانشیار، گروه روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

شهلا آکوچکیان |



نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/8792
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-582191.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات