این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هویت شهر، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۷۹-۹۲

عنوان فارسی بررسی تحلیلی تأثیر کاربرد نرم افزارهای دیجیتال بر ارتقاء خلاقیت در آموزش طراحی معماری
چکیده فارسی مقاله فناور یهای دیجیتال اطلاعات و نفوذ نرم افزارها به حوزه معماری، ابزار طراحی معماری را متحول کرده و شرایط بحث برانگیزیرا نسبت به ابزاردستی در محی طهایی جدید باقابلی تهای متنوع پدید آورد هاند. در این شرایط خلاقیت از حوزه هایی است که درفرایند طراحی، به نحوی دچار چالش م یشود. هدف تحقیق بررسی نسبت بین ابزارهای طراحی، فرایند طراحی معماری، خلاقیتو میزان موفقیت ابزارهای مذکور در ارتقاء این نسبت است. در پژوهش پیشرو با رویکردی تحلیلی- تطبیقی، به دو روش کیفیو کمّی و با مطالعه میدانی در جامع ههای آماری تعریف شده، جایگاه، کاربرد و توانایی ابزا رهای طراحی در فرایند طراحی و درارتقاء خلاقیت در حل مسئله معماری ارزیابی شده است. سازما ندهی بهر هگیری صحیح از نرم افزارهای دیجیتال در فرایند طراحیمعماری با روش توسعه سیستم ها از نوع مدل فازبندی و برنامه ریزی راهبردی حرکت به سمت ساختارهای پویا و هدفمند م یتواننددر جهت ارتقاء خلاقیت در آموزش طراحی معماری مفید واقع گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the Effect of Digital Software Application on Creativity Promotion in Architectural Design Education
چکیده انگلیسی مقاله Digital technologies and the influences of software on the field of architecture, have changed architectural designtools and created questionable situation to deal with hand tools in a new condition with diverse capabilities. Eachhand tools and digital applications, in the design process, have their own features and requirements and may somehowchallenge the creativity in this process. So that students can take advantage of these technologies to try knowledge,ideas and demands with the mixed abilities. Creativity is a subjective process consisting of the ingenuity and flexibilityand design process is based on creative developing that can be expressed by utilizing the tools of architectural design.During the design process, students thoughts acts like an intricate process of mental activity and interacts betweencreative and critical thinking.The main purpose of this study is to evaluate the relationship between creativity, architectural design tools, architecturaldesign process and success rate of these tools in the promotion of this ratio.Hence reviewing of the nature, type, statusand application design tool in architectural design process and comparing their efficiency analysis to achieve creativedefined in this study is very important.This paper has a comparative- analytical approach. So, after reviewing related literature, the research model isdeveloped. In the next step in a defined statistical community in a field study, status and application of design toolsin all phases of the architectural design process are compared with each other about their various aspects and in thisway the ability of each to promote creativity in problem-solving process in architecture, is evaluated. The comparisonis carried out in two phases of qualitative (observation, interviews and document analysis) and quantitative(questionnaire) methods in architectural design studios, in academic and professional environments in Iran.Finally, summing up the conducted assessments, results of the research is obtained with multiple comparisons. Basedon qualitative research, taking advantage of different types of software, specially the kinds of synchronicity, havegreat success in design process and in the final stage of that. This option is relative in the first stage of the process anddepends on the knowledge of Individuals towards software and their type. Quantitative analysis also has confirmedthis findings and endorsed the active and effective role of software and the need to complete mastery over them,in architectural design process, both in faculties and professional communities. In the current era, correct use ofdigital technologies in the process of architectural design, should be organized. Considering the systems developmentmethod of phasing models for different layers of architectural design, including digital technologies, and strategicplanning for moving towards a dynamic and targeted structures can be helpful to promote skills related to subject,intellectual procedures and motivation in architectural design process.Therefore architectural design education withregard to the role of digital technologies and their comprehensive development, need to keep pace with all levels ofstrategic and practical plans to promote creativity in the process of architectural design in architectural studios.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مازیار آصفی |
دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

الناز ایمانی |



نشانی اینترنتی http://hoviatshahr.srbiau.ac.ir/article_11760_984e2d8e54e170b46b90d02b46e407dd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1307/article-1307-577501.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات