|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۵۰۳-۵۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب بر هویت دینی دانشجویان دهۀ دوم و سوم انقلاب اسلامی (مورد مطالعه: دانشگاههای همدان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف محققان در این پژوهش، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب بر هویت دینی دانشجویان دهۀ دوم و سوم انقلاب اسلامی در دانشگاههای همدان بود. روش: روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی؛ روش گردآوری دادهها، میدانی و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری تحقیق، 56000 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور همدان بودند که با استفاده از جدول بارتلت، 357 نفر از آنان به روش تصادفی طبقهبندی، برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی آن به صورت محتوایی و سازه تأیید شد و پایایی کل پرسشنامه 5/86 درصد بود. دادههای تحقیق بهوسیلۀ نرمافزارهای SPSS19 و AMOS22 تجزیه تحلیل شده است. یافتهها: در مجموع، کاربست مؤلفههای شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب، 0.62 درصد از تغییرات هویت دینی را تبیین میکند. نتایج آزمون تی، گویای آن است که دانشجویان پسر از هویت دینی بیشتری برخوردارند. میانگین هویت دینی و مؤلفههایش در دانشجوبان بالاتر از حد متوسط 3 است که از بین شاخصهای تشکیلدهندۀ هویت دینی، شاخصهای احساسی و اعتقادی به ترتیب بالاترین اولویتها و شاخص پیامدی از پایینترین اولویت برخوردار است. نتیجهگیری: بین میزان استفادۀ کاربران از شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب و هویت دینی آنان رابطۀ معناداری وجود دارد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت دینی، دانشگاه، شبکۀ اجتماعی، Amos، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Web based Social Networks on the Religious Identity of Iranian Second and Third Decade, Students (Case Study; Hamedan Universities) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The research purpose is to investigate the effect of web based social networks on the religious identity of Iranian second and third decade (after Islamic revolution) students in Hamedan universities. Method: Research method is descriptive-analytical, and in the term of data collection method, is field method that via questionnaire data were collected and it's practical fromthe point of aim views. Researcher statistical population is 56000 students of BU-Ali-Sina, Islamic Azad University, and Hamedan PNU University, which by Bartlett table, 357 of them, randomly categorized for the study. The main research instrument was a researcher made questionnaire, and its validity was confirmed in content and structure. The questionnaire total reliability was 86.5%. Researcher's data were analyzed by AMOS22 and SPSS19. Results: The results of the study indicate that, in general, the total use of web-based, social network components explain 62% of religious identity changes. T-test result declare that, male students have more religious identity. Religious identity average and its components in students is above average 3, that emotional index occupied the leading place and is followed by believes indices, and consequences indices stay at the bottom of the list among religious identity indices. Conclusion: There is a significant relation between social network consumer uses based on web and their religious identity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
religious identity, university, social network, Amos |
|
نویسندگان مقاله |
مریم موسیوند | کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، مربی دانشگاه پیام نورهمدان
صفی الله صفایی | کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، مربی دانشگاه پیام نورهمدان
علی صفایی شکیب | دکتری علوم اجتماعی، استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نورهمدان
صیدمهدی ویسه | دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام(نویسنده مسئول)/ نشانی: ایلام؛ خیابان پژوهش، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام/ نمابر: 3341287-084/ Email: amir7912000@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ciu.nahad.ir/article_498_4290dfbea97106c8d9db494bab1ca0d6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-575875.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|