|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۳۵-۲۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر موفقیت شبکۀ اجتماعی حرفهای ـ تخصصی: یافتههای مطالعۀ کیفی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
شبکههای اجتماعی حرفهای ـ تخصصی گونهای از جوامع برخط نوپدید بهشمار میروند که پذیرای کاربران دانشگاهی و محتوای علمی در بستر اینترنت هستند. بیشک موفقیت این گونه شبکهها در گرو دستیابی مدیران و سیاستگذاران آنها به دانش منسجم و کاربردی از عوامل موفقیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در بررسی پیشینۀ پژوهش مشخص شد که به عوامل مؤثر بر موفقیت این شبکهها پرداخته نشده است. از این رو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر موفقیت شبکۀ اجتماعی حرفهای ـ تخصصی با رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی و با تمرکز بر تجربههای سیاستگذاران و کاربران شبکۀ اجتماعی «انجمن» است. بر پایۀ یافتههای این پژوهش، عوامل موفقیت از دید سیاستگذار در شش طبقۀ اصلی آمادگی جامعه برای پذیرش، اعتبار نهاد دارنده، پشتیبانی گروه مدیریت، انگیزش کاربران، کارایی وبگاه و اثربخشی سامانۀ مدیریت و کنترل دستهبندی شد؛ اما این عوامل از دید کاربران در چهار دستۀ اصلی انگیزۀ فردی، برقراری ارتباطات مؤثر، پویایی محتوا و جذابیت وبگاه قرار گرفت. رویآوری به این عوامل میتواند به کاربست سیاستها و تصمیمهای فراگیرتر برای افزایش انگیزۀ حضور و مشارکت کاربران بینجامد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Factors Affecting the Success of a Professional-specialized Social Network Site: Findings of a Qualitative Study in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Professional-specialized social network sites are a form of emerging online communities hosting academic users and scientific contents. Indeed, the success of these social networks requires studies that would provide the stakeholders with constructive and practical knowledge on the factors that may affect the success of these social networks. Despite the importance of the issue, literature review shows that the factors affecting the success of these networks have not been studied much. Therefore, this case study aimed to identify and extract the main factors affecting the success of a professional-specialized social network site using a qualitative approach with a focus on the experience of ANJOMAN, a social network in Iran, policy makers and users. According to the findings, the policy makers classified the main factors affecting the success of a social network into the following six categories: the society readiness to accept this idea, owner's credit, management support, users' motivation, website effectiveness, and management and control system efficiency. Moreover, the users believed that these effective factors can be placed into four categories: individual motivation, the establishment of efficient communication, content dynamism, and website attractiveness. These factors can lead to the implementation of more comprehensive policies and decisions. Accordingly, users will be more motivated to attend and participate in such social networks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی نبی میبدی | دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ایرانداک ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
سیروس علیدوستی | دانشیار مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ایرانداک ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
مریم نظری | دکتری علوم اطلاعات آموزشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ایرانداک ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jitm.ut.ac.ir/article_63205_f1c4ae066df99b4c20c0951c310313d7.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-573541.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|