مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۸۴

عنوان فارسی چگونگی ایجاد ارزش کسب‎وکار از طریق فناوری اطلاعات (مطالعۀ موردی در تولید خودرو)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تدوین مدل ارزش کسب‎وکار فناوری اطلاعات به‎منظور تبیین ارزش فناوری اطلاعات در کسب‎وکار و اندازه‎گیری سهم فناوری اطلاعات در عملکرد سازمان اجرا شده است. برای بررسی همه‎جانبۀ موضوع با استفاده از داده­های کیفی، از روش تحقیق آمیخته با طرح ترکیبی متوالی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق در مرحلۀ نخست مطالعۀ موردی با ماهیت اکتشافی و در مرحلۀ دوم گروه­های کانونی است. شرکت سایپا به‎عنوان یکی از شرکت­های فعال در زمینۀ تولید خودرو در ایران به‎عنوان مورد/نمونه انتخاب شده است. داده‎های مختلف کیفی با رویکرد مصاحبه، بررسی اسنادی و مشاهده گردآوری و تحلیل شدند. یافته­های تحقیق، مؤلفه­ها و ابعاد مدل ارزش کسب‎وکار فناوری اطلاعات در تولید خودرو را شناسایی کرد که شامل روابط بین ابعاد مختلف مدل و قضایای نظری در خصوص سهم فناوری اطلاعات در ایجاد ارزش کسب‎وکار است. به‎منظور اطمینان از تعمیم‎پذیری نتایج، ضمن مقایسۀ یافته­ها با پیشینۀ تحقیق، از کفایت نظری مدل اکتشافی اطمینان حاصل شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی How to Create Business Value through Information Technology (A Case Study on Automotive Production)
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at designing information technology business value model in order to explain the value of information technology in business and evaluate information technology contribution in organization function. For the purpose of a comprehensive analysis of the subject using qualitative data, the research method was set to be mixed method focusing on qualitative sequential design. The first stage of the research strategy was an exploratory single case study and for the second phase, the researchers used focus groups design. Saipa Corporation, one of the most famous firms in Iranian automotive industry, was selected as the case. The varied qualitative date were gathered through interview, document review and observation methods and were analyzed afterwards. Ultimately, the findings of the study highlighted the items and dimensions of information technology business value. This model is composed of the relationship between different dimensions of the theoretical models regarding and the share of information technology in building a business. In order to ensure research generalizability, the results of the research were compared with those in the literature review and the theoretic adequacy of the proposed framework was confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامران فیضی |
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهدی محمودصالحی |
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدتقی تقوی فرد | mohammad taghi
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

ایمان رییسی وانانی | raeesi vanani
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی https://jitm.ut.ac.ir/article_63206_c7ad697e077039e9d06ee4ebd67dc7a1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-573538.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات