دین و سلامت، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی بررسی نقش نگرش معنوی در پیش‌بینی راهبردهای تنظیم‌ شناختی هیجانی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و هدف: براساس ادبیات پژوهش، نگرش معنوی یکی از مؤلفه‌های روانشناسی است که نقش مهمی در تنظیم شناختی و هیجانی ایفا می‌نماید. در این پژوهش، نقش نگرش معنوی در پیش‌بینی راهبردهای تنظیم‌شناختی هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بررسی شد. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و در سال 1393 از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 247 نفر (119 مرد و 128 زن) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه‌ راهبردهای شناختی تنظیم هیجان Garnefski (CERQ) و هوش معنوی شهیدی و فرج‌نیا، روی گروه نمونه اجرا شد. داده‌های حاصل با آزمون آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ابعاد نگرش ‌معنوی و توانایی معنوی با تنظیم شناختی هیجانی، رابطه‌ مثبت و معنا‌داری وجود دارد (0001/0P=، 35/0r=). براساس نتایج تحلیل رگرسیونی، نگرش معنوی، تنظیم شناختی هیجانی مثبت را به‌طور مثبت و معناداری پیش‌بینی می‌کند (24/0 B=، 12/0R2=). همچنین نگرش معنوی توانسته است تنظیم ‌شناختی هیجانی منفی را به‌طور مثبت و معناداری پیش‌بینی کند (31/0B=، 11/0R2=). استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، نگرش‌ معنوی می‌تواند در تنظیم‌ شناختی هیجانی،‌ کارآمدتر کمک نماید و دانشجویانی که نگرش معنوی قوی‌تری دارند قادر به تنظیم ‌شناختی هیجانی مؤثرتری هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم ‌شناختی هیجانی، دانشجویان علوم پزشکی، نگرش معنوی

عنوان انگلیسی The Role of Spiritual Attitude in Predicting Cognitive Emotion Regulation Strategies in Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract   Background and Purpose: Spiritual attitude is one of the components of psychology, which plays a crucial role in emotion regulation. This study sought to evaluate the role of spiritual orientation in predicting cognitive emotion regulation strategies in the students of Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. Materials and Methods: This descriptive and correlational study was conducted on 247 students (including 119 males and 128 females) of Tabriz University of Medical Sciences. The subjects were selected through random cluster sampling method in 2014. Data were collected using the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the spiritual intelligence questionnaires (developed by Shahidi and Farajnia in 2012). Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression in SPSS, version 23. Results: There was a significant correlation between the spiritual and intellectual capacities with emotion regulation (r=0.35, P< 0.001). Based on the results of regression analysis, two subscales of spiritual intelligence and attitude significantly predicted the positive cognitive emotion regulation (R2=0.12, β=0.24). However, only the spiritual attitude could significantly predict the negative cognitive emotion regulation (R2=0.11, β=0.31). Conclusion: Spiritual attitude could play an important role in making more efficient cognitive emotion regulation strategies, and the students with stronger spiritual attitude were able to regulate their emotions more effectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروز محمودی | firooz mahmoodi
department of education, faculty of education and psychology, tabriz uni-versity of medical sciences, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

فرزانه صادقی | farzaneh sadeghi
2- phd candidate of educational psychology, department of education, faculty of education and psychology, tabriz uni-versity of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

معصومه جمال امیدی | masomeh jamal omidi
msc in human resource development, depart-ment of education, faculty of education and psychology, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2602/article-2602-572993.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طب اسلامی- ایرانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات