اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی برعملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری
چکیده فارسی مقاله زمینه: تربیت هوش اخلاقی، یکی از مؤلفه‌های مهم تربیت کودک است که می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی کودکان کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهبود عملکرد اجتماعی و کاهش اختلالات رفتاری دانش‏آموزان پایه دوم ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‏آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش‏آموزان دختر پایه دوم دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می‏دادند. تعداد 36 نفر از این دانش‏آموزان به روش نمونه‏گیری در دسترس، انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) و مقیاس روابط اجتماعی (فرم معلم) مورد پیش‏آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در 11 جلسه آموزش هوش اخلاقی شرکت کردند، درحالی‏که گروه کنترل در فهرست انتظار قرار داده شد و آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس‏آزمون گرفته شد. در نهایت، داده‌های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندراهه (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت و آموزش هوش اخلاقی بر بهبود عملکرد اجتماعی کودکان و کاهش اختلالات رفتاری آنها تاثیرگذار بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‏ها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت اصول اخلاقی، آموزش هوش اخلاقی به کودکان می‏تواند یک روش مداخله‏ای مناسب جهت ارتقای عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی آنها باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، عملکرد اجتماعی، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی Effectiveness of Moral Intelligence on Social Performance and Behavioral Problems
چکیده انگلیسی مقاله Background: Education of moral intelligence is an important component of child education that can help individual and social development of children. The purpose of present study was to investigate the effect of moral intelligence on social performance and behavioral problems of elementary students.  Method: This study was a semi-experimental research with pretest-post test. The population consisted of all girl students of 2th grade of elementary schools in Ardakan city in 2014-2015. 36 students were selected by in access sampling and randomly assigned in experimental and control groups (each groups 18 students). Each group has pre-test with child behavior checklist (CBCL) and social competence scale (teacher form). In study group, participants received 11 session of moral intelligence intervention and control group received no intervention. In the final sessions, each group have post-test. Finally, the data analyzed by multiple analysis of covariance (MANCOVA). Results: The results show that a significant difference between experimental and control group in social performance and behavioral problems and moral intelligence could significantly improve social performance and decrease behavioral problems of children. Conclusion: Regarding social needs in moral development, results show that intervention based on moral intelligence is an appropriate approach to improve social and behavioral performance in children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral intelligence, Social performance, Behavioral problems

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-101&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-572419.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات