این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۸-۳۰
عنوان فارسی
رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی از جمله عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد که تحقق آن متاثر از عوامل گوناگونی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در نمونه ای از دانشجویان ساکن خوابگاه انجام شد. روش ها: در این پژوهش تحلیلی- توصیفی در سال تحصیلی 96-1395، 250 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پروفایل سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: : نتایج نشان داد که مولفه های خودشکوفایی (=0/364r)، مسئولیت پذیری در قبال سلامت(=0/0470r) ، روابط بین فردی (=0/337r)، مدیریت استرس(=0/497r) ، فعالیت جسمی(=0/485r) و تغذیه(=0/510r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی دار و مثبت دارند (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب مولفه های تغذیه، مسئولیت پذیری در قبال سلامت، فعالیت جسمی و مدیریت استرس قادر به پیش بینی 51 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان است . نتیجه گیری: نتایج این مطالعه دلالت بر اهمیت متغیرهای خودشکوفایی، مسئولیت پذیری در قبال سلامت، روابط بین فردی، مدیریت استرس، فعالیت جسمی و تغذیه به عنوان مولفه های سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس می بایست جهت رشد باورهای خودکارآمدی دانشجویان به سبک زندگی آنها توجه شود و آموزش های مبتنی بر ارتقاء سبک زندگی برای دانشجویان لحاظ شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی، خودکارآمدی، ارتقاء سلامت، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Health-Promoting Lifestyle (HPL) and Academic Self-Efficacy among students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic self-efficacy is one of the effective factors in students' academic achievement which is realized by various factors. This study aimed to investigate the relationship between health-promoting lifestyle and academic self-efficacy among students living in dormitories. Methods: In this analytical-descriptive study which has been done in 2016-2017, 250 students were selected through cluster sampling from all students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences .For collecting data the Health-Promoting Lifestyle Profile II Scale and the College Academic Self-Efficacy Scale were used. Data were analyzed using Pearson Correlation and Linear Regression tests through SPSS. Results: The results showed that self-actualization components (r=0.364), health responsibility (r=0.470), interpersonal relationships (r=0.337), stress management (r=0.497), physical activity (r=0.485) and nutrition (r=0.510) have a significant and positive correlation with academic self-efficacy of the students (P < 0.01). The results of regression analysis showed that the components of nutrition, health responsibility, physical activity, stress management could predict 51% of students' academic self-efficacy variance, respectively (F=56.67, R=0.717, R20.514). Conclusion: The results of this study indicate the importance of self-actualization, responsibility for health, interpersonal relationships, stress management, physical activity and nutrition as a component of health-promoting lifestyle in students' self-efficacy. So to develop students' self-efficacy beliefs, attention to their lifestyle and training based on improving students' lifestyle should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Life Style, Self-Efficacy, Health Promotion, Student
نویسندگان مقاله
سجاد سعادت | s saadat
department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan,iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم-تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهرداد کلانتری | m kalantari
phd student of psychology, department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد باقر کجباف | mb kajbaf
department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-572357.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات