مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۷۱-۷۱

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: از اقدامات بسیارمهم برای ارائهٔ خدمات آموزشی و توان‌بخشی مناسب به والدین کودکان مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم، شناسایی نیازهای آن‌ها است. بدین‌ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت‌بندی نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم انجام شد. روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه‌یابی (پیمایشی) بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را والدین دارای فرزندان مبتلا به اختلال اوتیسم در استان‌های تهران، قم، کرج و قزوین درسال 1394 تشکیل دادند. از این بین نمونه‌ای به حجم 250 نفر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس اوتیسم بهر ‌آیونگ و همکاران 2008 و پرسشنامهٔ محقق‌ساخته نیاز‌های والدین به‌کار گرفته شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمون فریدمن تجزیه‌و‌تحلیل شد.  یافته‌ها: باتوجه به اینکه پرسشنامهٔ محقق‌‌ساخته دارای سه عامل بود، یافته‌های پژوهش نشان داد که عامل آگاهی دربارهٔ توانایی‌های شناختی و ارتباطی کودک با میانگین رتبهٔ 2٫83 عامل مهم‌تر و نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم شامل آگاهی دربارهٔ مشکلات حرکتی کودک با میانگین رتبهٔ 26٫86 گویهٔ مهم‌تر و پس از آن آگاهی دربارهٔ نوع رفتارهای کلیشه‌ای و وسواسی کودک با میانگین رتبهٔ 26٫43 و آگاهی دربارهٔ توانایی حافظهٔ کودک با میانگین رتبهٔ 25٫51 در رتبهٔ دوم وسوم قرار داشتند. نتیجه‌گیری: باتوجه به ابعاد نیاز‌های شناسایی‌شدهٔ والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، پژوهش حاضر می‌تواند توسط مربیان آموزشی و توان‌بخشی و متخصصان بالینی استفاده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناسایی و اولویت‌بندی، نیاز‌های والدین، اختلال طیف اوتیسم.

عنوان انگلیسی A Needs Assessment Study of the Priorities of Parents of Children with Autism Spectrum Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and objective: Autism is a neurological disorder with increasing prevalence, which affects various dimensions of the children and their families. Raising a child with an autism spectrum disorder implies significant stress levels and changes in family functioning. So far, the majority of studies have dealt with parental difficulties, whereas those focusing on parental self-reported support needs related to autism are fewer. The impact of autism is multidimensional as it involves not only to the financial, social, and professional spheres but also to the physical and mental health of parents. In addition, Parents of such children are faced with the child's lack of social reciprocity, which not only hinders learning but also limits emotional sharing. In this context, a complex dynamic of self-maintenance of the disorder can become established, in which problems of parental adjustment and the clinical expressions of the child's disorder influence each other. One of the challenges of professionals training and appropriate rehabilitation services to parents of children with autism spectrum disorders is to identify relevant targets for supporting them. Parents may express a need to be helped to manage their fear about their child's future. Therefore, the best way to ensure a consistent course of care is to consider carefully the parental support once the diagnosis is made by accurately assessing the needs of fathers and mothers. This study aims to identify and prioritize the needs of parents of children with autism. Methods: This research is a needs assessment descriptive survey. Convenience sampling was used to recruit 250 parents of autistic children from four autistic clinics in Tehran, Qom, Karaj and Qazvin-Iran. The research instruments were a researcher made questionnaire and Children with Autism Scale developed by Ayong, Cohen, Wright and Ellison (2008).  The reliability of the researcher-made questionnaire (33 categories) was assessed through the application of the Cronbach's alpha coefficient and equaled =0. 97. Internal consistency reliability of Children with Autism Scale, assessed via Cronbach's alpha, was calculated to be 0.97, with the internal consistency reliability of each subscale including social skills, attention switching, communication, and imagination being 0.93, 0.89, 0.92, and 0.88 respectively. Exploratory and confirmatory factor analysis and Fridman test were used to analyze the data.  Results: The result of Fridman test indicated that the parents agreed on the utilization of all rehabilitation and educational categories. They placed more emphasis on the following categories: awareness of children's cognitive and communication abilities with average ratings (2.83), needs and priority needs of parents of children with autism, including awareness of children with motor disorders with average rating (26.86), the obsessive awareness of children with average ratings (26.43) and awareness of children's memory capacity with an average grade (25.51). Conclusion: Accordingly, it can be concluded that parents of children with autism prioritized physical and psychological needs, warm and intimate relationship between mother and child, improving social interactions and detecting behaviors of undetected in their children over other needs.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hossein khanzadeh
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ایمانه صدری | imaneh sadri
islamic azad university, guilan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

فهیمه ایمن خواه | fahimeh imankhah
islamic azad university, guilan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-608-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/270/article-270-572311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات