|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۱۷-۵۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو |
|
چکیده فارسی مقاله |
کسبوکارهای نوپا نقشی اساسی در اشتغالزایی و افزایش تولید دارند. این درحالی است که عوامل مختلفی در گسترش این کسبوکارها در سطوح خرد و کلان مؤثر هستند؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا است. از اینرو، پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی و مقطعی است که با استفاده از روش کیفی از نوع کیو انجام گرفته است. در این پژوهش، 40 نفر از مشارکتکنندگان در رویداد همنت روستا در استان اصفهان بهصورت هدفمند انتخاب شدند که پس از بررسی مبانی نظری، مصاحبه و ایجاد فضای گفتمان، 50 گویه (کارت کیویی) استخراج و پالایش شد. سپس مشارکتکنندگان، کارتهای کیو را در سه دستۀ موافق، مخالف و بینظر مرتبسازی و دستهبندی کردند. سپس نرمافزار PQ-method برای تحلیل عاملی اکتشافی دادهها بهکار گرفته شد. نتایج حاصل از امتیازهای استانداردشدۀ آرایههای عاملی نشان داد که دیدگاه شرکتکنندگان به دو الگوی متفاوت قابلتفکیک است. الگوی اول بر سرعت عمل، تیم کاری، ذات ایده و فرصتسنجی و الگوی دوم بر مشتری، رقبا، شریک سرمایهگذار و حمایتها تأکید دارد. در الگوی اول، توجه بر پرورش خلاقیت و ایجاد زمینههای بروز نوآوریها در افراد مستعد از طریق آموزش و ایجاد بسترهای فرهنگی در جامعۀ مورد اشاره است. در الگوی دوم نیز حمایت از ظرفیتهای بالقوه، تأمین امنیت سرمایهگذاری و فرهنگسازی کارگروهی در کسبوکارهای مورد نظر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استارتآپ، ایده، روش کیو، کارآفرینی روستایی، کسبوکارهای نوپا، |
|
عنوان انگلیسی |
The Identification and Prioritization of Development Factors of Startups Using Q methodology |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this paper was to identify and priority development factors of startups. This research is an applied and cross-sectional research by using qualitative research method with the aid of Q-methodology. Hence, forty participants in rural startup events program in Isfahan city were selected and studied purposively. The research instrument involved 50 Q cards which were finalized after evaluating the dialog space. The participants arranged the cards into agree, disagree and neutral categories. The PQ- method software was used to analyze the data. Findings revealed that the categorizing Q-cards were significant at the 0.01 level. It means that the attitude of participants could be categorized successfully into two dimensions; internal and external patterns. The first pattern focused on the speed of action, teamwork, the nature of the idea and the opportunity evaluation, and the second pattern emphasized on the customer, competitors, partner, and supporters. Therefore, from the perspective of the first group, attention has been paid to developing creativity and creating the requirements for the innovations in people who are prone to learning through education and creating cultural foundations in the society. While the second pattern considered supporting potential capacities, securing capital investment and the creation of a cooperative working relationships. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
راضیه ندافی | دانشجوی دکتری توسعۀ کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
مصطفی احمدوند | دانشیار ترویج و توسعۀ کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_65027_55411c856dc97bec2a9791300a80b7f9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-571903.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|