این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
پژوهش فیزیک ایران
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۷۶۱-۷۷۲
عنوان فارسی
مطالعه رهیافت افروزش موج ضربهای در هدفهای DT با مقیاس راکتوردر گداخت یون سنگین
چکیده فارسی مقاله
افروزش سوخت از پیش فشرده توسط موج ضربهای همگرا، به عنوان طرح جدیدی در همجوشی محصورسازی لختی، تحت عنوان افروزش ضربهای با هدف دستیابی به مقدار بهره بالا و فراهم کردن افروزش در آستانه انرژی پایینتر مورد توجه است. در این پژوهش بهینهسازی انرژی با توجه به بازده هیدرودینامیکی و بهره انرژی در یک ساچمه سوخت پنج لایهای با مقیاسهای راکتورهای گداخت هستهای با راه انداز یونی سنگین توسط کد یک بعدی DEIRA4 انجام شده است. سپس با جایگزینی تپ جعبهای توسط تپ سه مرحلهای افروزش موج ضربهای، توان و زمان هر مرحله از پالس بهینهسازی شده و تأثیر آن بر مقدار انرژی مصرفی، بهره سوخت و کاهش ناپایداریهای رایلی- تیلور بررسی شده است. محاسبات نشان میدهد که در هدف بهینه شده مورد نظر با سوخت DTبا اعمال تپ سه مرحلهای باریکه یون سنگین سرب- 207، مقدار بهره انرژی 542 متناظر با 21% افزایش در بهره انرژی و 19% کاهش در انرژی راه انداز، حاصل شد. همچنین کاهش سرعت انفجار درونی و پارامتر رشد نمایی1 نشان دهنده پایداری بیشتر سوخت در افروزش موج ضربهای در برابر ناپایداریهای هیدرودینامیکی نسبت به افروزش مرکزی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of Shock Ignition Approach in Heavy Ion Fusion of Reactor-size DT Target
چکیده انگلیسی مقاله
The ignition of pre-compressed fuel by convergent shock wave, as a new approach in inertial confinement fusion that is known as shock ignition is considered with the aim of achieving high gain and providing threshold of ignition in lower energy. In this research, optimization of the energy of individual ions in the beam according to the hydrodynamic efficiency and target energy gain in a five-layer fuel pellet of nuclear fusion reactor size with heavy ion beam by one-dimensional code, DEIRA4. Then with substitution of the box pulse by three-stage pulse in shock ignition, the power and time of each phase are optimized and the energy consumption, fuel hydrodynamic efficiency and Rayleigh–Taylor instability is investigated. Calculations show that in optimal target with DT fuel, by applying three-stage pulse by heavy ion beam 207Pb, target energy gain is 542 corresponding to 21% increasing in energy efficiency and 19% decreasing in deriver energy. Also the decreasing of implosion velocity and e-fold parameter shows, the hydrodynamic instabilities in shock ignition is less than central ignition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صبریه حسنی | s hasani
damghan university
دانشگاه دامغان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه دامغان (Damghan university)
بهناز کالجی | b kaleji
damghan university
دانشگاه دامغان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه دامغان (Damghan university)
سهیل خوشبین فر | soheil khoshbinfar
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://ijpr.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2798-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1342/article-1342-571813.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
هسته ای
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات