علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۴

عنوان فارسی بررسی تفاوت کیفیت ادراک از محیط آموزشی ازدیدگاه دانشجویان مرد و زن کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۹۶-۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اینکه محیط آموزشی تأثیر زیادی بر موفقیت یادگیرندگان، رضایت، احساس خشنودی رفاه شخصی، پیشرفت و انتخاب شغل دانشجویان دارد. شایان به ذکراست که محیط‌های نامناسب هزینه‌بر بوده و ازنظر مالی بازخورد منفی دارند مطالعه حاضر باهدف بررسی تفاوت کیفیت محیط آموزشی ازدیدگاه دانشجویان مرد و زن کارشناسی اتاق عمل انجام‌گرفته است. مواد و روش ها: روش مطالعه توصیفی است که در سال 95-96 صورت گرفته است وتعداد 143 (50 نفر مرد و 93 نفر زن) دانشجوی کارشناسی اتاق عمل به پرسشنامه سنجش کیفیت محیط آموزشی DREEM ( Dundee Ready Education Environment Measure) پاسخ دادند.. این پرسشنامه دارای 50 گویه که دامنه نمره آن بین (0-200) است. هرچه نمره حاصله بیشتر باشد نشان‌دهنده محیط آموزشی بهتر و هرچه قدر کمتر باشد نشان‌دهنده وضعیت محیط آموزشی نامطلوب تر است. یافته‌ ها: این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین نمره دانشجویان مرد و زن وجود دارد (P=0.02)، به طوری که دانشجویان مرد دیدگاه مثبت‌تری نسبت به دانشجویان زن داشتند. همچنین بین گروه های سنی مختلف مشغول به تحصیل در مطالعه حاضر مشاهده شد که با افزایش سن درک از کیفیت محیط آموزشی بهبود یافته است . بحث و نتیجه گیری: دانشجویان مرد دیدگاه مثبت‌تری نسبت به دانشجویان زن از محیط آموزشی‌شان داشتند. گروه سنی (30-33) سال بیشترین نمره را نسبت به دیگر گروه های سنی مورد مطالعه داشتند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of difference between operating room men and women student’s views about quality of educational environment in Iran university of science in the year 2016-2017
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Educational environment has a great impact on student's success, satisfaction, happiness, improvement, and job selection. In fact, inappropriate educational environments cost lots of finance. The present study aimed to compare the male and female undergraduate surgical technologists toward a quality of educational environment in Iran University of medical sciences in 2016-2017. Methods and Materials: This cross-sectional study has been performed in 2016-2017. 143 undergraduate surgical technologists filled the (DREEM) questioner. This questionnaire contain 50 questions with the score range of (0-200). Higher scores indicate a better educational environment; on the other hand, lower scores indicate a worse educational environment. DREEM questionnaire divided to 5 aspects including: Student perception of learning, Student perception of teachers, Student perception of their abilities, Student perception of academic atmosphere, and Student social self-perception. Data were analyzed by SPSS version 22. Results: The current study demonstrated that there is a significant relationship between views of male and female about their educational environment (P=0.02). Male undergraduate surgical technologist had more positive views than female. Furthermore, getting older has been affected on the understanding of the quality of educational environment. Discussion and Conclusion: Male students had more positive view than female student. Moreover, the age group of 30-33 had the highest score among the others.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا نصیری زیبا | nasiri ziba
department of internal medicine and surgery, faculty of nursing, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه داخلی - جراح، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

سجاد فتح الهی |
department of surgical technology, faculty of para medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

صدیقه حنانی |
department of surgical technology, faculty of para medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-67-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1932/article-1932-570693.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات