|
مطالعات تفسیری، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اصول حاکم بر فرآیند تربیت از منظر تفسیر «من وحی القرآن» و «التحریر و التنویر» |
|
چکیده فارسی مقاله |
تمسک به آیات قرآن بهترین راه دستیابی به الگویی صحیح در تربیت انسان و رسیدن به سعادت دنیـوی و اخروی است، ازجمله آموزههای تربیتی بحث از اصول و شرایطی است که در ضمن بهکارگیری روشهای تربیت، باید مورد توجه قرار گیرد تا مقدمهای برای رسیدن به اهداف تربیتی باشد؛ چراکه نتیجهبخشی روشهای تربیتی مبتنی بر شرایطی است که باید در هر سه عنصر اساسی محتوا، مربی و متربّی در فرآیند تربیت وجود داشته باشد، در غیر این صورت، روش تربیتی عقیم یا از میزان ثمردهی آن کاسته میشود. در این پژوهش، تلاش شده تا با تتبّع در آراء تفسیری سید فضلالله و ابنعاشور بهعنوان دو مفسّر داعی اصلاح اجتماعی ـ دینی در جهان معاصر، شرایط تاثیرگذار در اتخاذ روشهای تربیتی مورد بررسی قرار گیرد تا در برابر مکاتب غربی، تصویری از مکتب تربیتی اسلام ارائه شود و زمینهای برای نشر نظام تربیتی اسلام فراهم گردد. از دیدگاه تفسیری ایشان، قابل فهم بودن، تداوم، حکمت و بصیرت، فروتنی، شرح صدر، تعقل و احساس مسئولیت از جمله شرایط بسترساز برای بهکارگیری روشهای تربیت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روشهای تربیت، تفسیر تربیتی، من وحی القرآن، التحریر و التنویر |
|
عنوان انگلیسی |
The Principles of Education as Understood from Min Wahyi al-Quran and at-Tahrir wa at-Tanwir |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Resorting to verses of the holy Quran can be regarded as the best way for accessing a right model of education for human to attain earthly and heavenly happiness. Studying educational principles and conditions, worthy of attention while applying educational methods as a ground for attaining educational goal, has regarded among educational teachings. The why is that fruitfulness of educational methods is based upon some conditions necessary for all three basic elements of education including content, educator and those receiving education. Or else, the method would not be fruitful as it should. The paper has studied two contemporary commentators` educational opinions in the field of effective conditions for taking methods; these two commentators are known as claiming socio-religious reformation. In this way, a picture of Islamic school of education in comparison with western schools would be shown and the ground for publishing Islamic thought would appear. For the commentators, comprehensibility, stability, wisdom and enlightenment, humility, patience, reasonability and sense of responsibility may be regarded as basic grounds for applying methods of the field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
طلعت حسنی بافرانی | tal at hasani baferani university of qom دانشگاه قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
طیبه حیاتی | tayebeh hayati quran and hadith university دانشگاه قرآن و حدیث
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-121&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1138/article-1138-569968.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|