این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۹-۱
عنوان فارسی
بررسی میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از اصول اخلاق حرفهای در حیطه های ارتباطی، قانونی و اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از ابعاد اخلاق پزشکی، رعایت اصول اخلاق حرفهای در ارائه مراقبت هاست. اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین میکند و آگاهی و شناخت حیطه های آن بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از اصول اخلاق حرفهای در حیطه های ارتباطی، قانونی و اخلاقی انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقطعی است که بر روی 330 نفر از پرسنل پرستاری و مامایی و اتاق عمل و 76 دانشجوی پرستاری و 74 دانشجوی مامایی و 39 دانشجوی اتاق عمل در سال 1395 به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی بود که بخش اول حاوی اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به سنجش آشنایی از اصول اخلاق حرفه ای در حیطه های اخلاق حرفه ای، قانون و مقررات و ارتباطی بود. برای تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از شاخص روایی محتوی استفاده شد. ضریب پایایی سؤالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در گروه دانشجویان و پرسنل پرستاری و مامایی (0/82) و در گروه دانشجویان و پرسنل اتاق عمل (0/77) تعیین گردید. دادهها از طریق آمار توصیفی و آنالیز همبستگی و آزمون کای دو و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که در گروه پرسنل و دانشجویان پرستاری و مامایی میزان آگاهی در 3 حیطه ارتباطی و قانونی و اخلاق حرفه ای در سطح متوسط، و در گروه پرسنل و دانشجویان اتاق عمل میزان آگاهی در این 3 حیطه در سطح خوب برآورد شد. طبق آزمون مجذور کای دو، از بین متغیرهای مورد بررسی در گروه پرسنل پرستاری و مامایی و اتاق عمل، بین حیطه اخلاقی با وضیعت استخدامی و بخش مورد خدمت (0/001=P) و بین حیطه قانونی با سابقه کار (0/003=P) و بین حیطه ارتباطی با بخش مورد خدمت (0/003=P) ارتباط معنیداری وجود داشت. در گروه دانشجویان پرستاری و مامایی و اتاق عمل، بین حیطه اخلاقی با ترم تحصیلی ارتباط معنیداری مشاهده شد (0/02=P). نتیجه گیری: به طورکل، آگاهی پرسنل و دانشجویان اتاق عمل در سطح خوب، و در گروه پرسنل و دانشجویان پرستاری و مامایی میزان آگاهی از اصول اخلاق حرفه ای در حد متوسط گزارش شد، لذا کلاس های بازآموزی ضمن خدمت در زمینه اخلاق حرفه ای برای آنها توصیه می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، پرسنل، دانشجویان، اخلاق، حرفه ای
عنوان انگلیسی
Evaluating staff and students’ knowledge about professional ethics in the Field of Communication, Law and Ethics
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One aspect of medical ethics is professional ethics observance in the provision of care. Professional ethics is a set of principles and standards of human behavior that determines the behavior of individuals and groups and it is very important to know and understand its areas. The aim of this study was to determine staffs and students' knowledge about the principles of professional ethics in communication, rules and ethics fields. Methods: This is a descriptive and cross-sectional study.330 nurses, midwives and nurses of the operating room and 76 nursing students74 midwifery students and 39 operating room students that were selected by stratified random sampling method participated in this study in 2016. Data collection tool was a questionnaire in two parts, the first part contained demographic characteristics and the second part include familiarity with the professional ethics, rules , regulation and communication .Validity of the questionnaire was confirmed by content validity and by using Cronbach's alpha, index reliability questions was determined in the students, nursing and midwifery staff (0.82) and in the students and operating room staff was (0.77) as well. Data were analyzed by using descriptive statistics, correlation analysis and chi-square test through SPSS. Results: The results of this study showed that in the staffs, nursing and midwifery students, knowledge level in 3 areas of communication , legal and the ethical-professional was at the moderate level, and in the staffs and operating room students level of knowledge in these three areas were estimated at a good level. According to chi square test, among the variables studied in the nursing and midwifery and operating room group, there was a significant differences between the ethical domain and the employment status (P=0.001), the legal domain with work experience (P=0.003) and the domain of communication with the service sector (P=0.003) respectively. In the nursing and midwifery students' room, there was a significant relationship between the ethical domain and the academic term (P=0.02). Conclusion: generally, the knowledge of the operating room staff and the students was good and in the staff, nursing and midwives students the level of awareness of professional ethics was moderate so in-service retraining courses about professional ethics is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Awareness, staff, Students, Ethics, Professional
نویسندگان مقاله
ناهید محمدی | n mohamadi
مرکز تحقیقات بیماری های مزمن در منزل، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نازنین غلامی | n gholami
school of nursing and midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
صادق رضایی | s rezaei
school of nursing and midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran zanganeh m, isfahan university, isfahan, iran
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مریم زنگنه | m zangeneh
isfahan university, isfahan, iran
دانشجوی مهندسی پزشکی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مرتضی شهنوازی | m shahnavazi
school of nursing and midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
قدرت الله روشنایی | g roshanaei
department of statistics and epidemiology, non-diagnostic modeling research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری های غیرواگیر، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
آرزو شایان | a shayan
department of midwifery, mother and child care research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-583-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-569098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات