|
مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۶۶-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهٔ سبکهای یادگیری در دانشآموزان عادی و دانشآموزانِ دارای ناتوانی یادگیری خاص |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: براساس مطالعات انجامشده، دانشآموزانِ دارای ناتوانی یادگیری خاص، نسبت به دانشآموزان عادی در اتخاذ سبکهای یادگیری، ترجیحات متفاوتی دارند؛ از اینرو این پژوهش با هدف مقایسهٔ سبکهای یادگیری در دانشآموزان عادی و دانشآموزانِ دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روشبررسی: روش تحقیق این مطالعه، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعهٔ آماری پژوهش را کلّیهٔ دانشآموزان پسر و دختر عادی و دارای ناتوانی یادگیری خاص شهر اردبیل که در مقطع متوسطهٔ اول مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونهٔ پژوهش 80 دانشآموز (40 دانشآموز عادی و 40 دانشآموز ناتوان در یادگیری) بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون و پرسشنامهٔ سبکهای یادگیری کلب و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که از لحاظ سبکهای یادگیری، در تمامی زیر مقیاسها شامل سبکهای یادگیری همگرا (0٫001>p)، واگرا (0٫001>p)، جذبکننده (0٫001>p) و انطباقدهنده (0٫004=p)، بین دو گروه دانشآموزان عادی و دارای ناتوانی یادگیری خاص، تفاوت معنیدار وجود دارد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر با نشان دادن تفاوتهای بارز در کاربرد سبکهای یادگیری توسط دانشآموزانِ دارای ناتوانی یادگیری خاص و دانشآموزان عادی، اطلاعات نسبتاً مفیدی دربارهٔ راهبردهای یادگیری و روشهای آموزشی متناسب با نیاز این دسته از دانشآموزان ارائه داده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبکهای یادگیری، ناتوانی یادگیری خاص، پیشرفت تحصیلی. |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study of Learning Styles of Normal Students and Students with Specific Learning Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Specific Learning Disabilities (SLDs) is a major concern of educators worldwide. Students with learning disabilities often struggle with various aspects of academic performance. Therefore; the aim of the present study was to compare learning styles in normal students and students with specific learning disability. Methods: The study population included all normal and learning disabled students of junior secondary schools in Ardabil-Iran. Convenience sampling was used to recruit 80 participants, namely 40 normal students and 40 students with the specific learning disability. All the students with the specific learning disability participated in a clinical interview and were investigated and selected based on the diagnostic criteria for specific learning disability contained in the fourth revised Diagnostic and Statistical Manual of Psychiatric Disorders (DSM-IV-TR). Since, in addition to ascertained diagnostic signs, having a normal emotional quotient (IQ) has been determined for the diagnosis of specific learning disorder; all the students with specific learning disability were initially tested by Raven's Progressive Matrices test in order to ensure that the subjects have a normal IQ. Then, Kolb's Learning Style Inventory was utilized to test the assumed differences in preferring the learning styles by two groups of the students. The Independent T-test and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used to analyze the data. The analysis was carried out by the 18th version of SPSS software. Results: Initially, the results of the Independent T-test revealed that the difference between the normal students' IQ and that of the students with specific learning disability was not significant (P=0.56). It implies that any difference between two groups of the students cannot be attributed to their cognitive ability. Subsequently, the results of MANOVA test showed that there was a significant difference between the normal students and the students with specific learning disability in all learning styles. That is, the mean scores of students with specific learning disability in all the learning style subscales, including convergent (P< 0.001), divergent (P< 0.001), assimilating (P< 0.001), and accommodating (P< 0.004) were significantly lower than that of their normal counterparts. In addition, the values of effect size in the current study revealed the fact that the most tangible differences in applying the learning styles were in assimilating (effect size=0.27), divergent (effect size=0.13), convergent (effect size=0.13), and accommodating learning style (effect size=0.04), respectively. Conclusion: It can be concluded that the major weaknesses of the students with specific learning disability in underlying processes such as step-by-step planning are as follows: self-regulating and focusing on tasks, the experience of more academic failures, lack of flexibility in adopting an appropriate learning approach, and avoiding new and challenging situations. This study provides relatively valuable information about proper academic materials and methods which are appropriate to the needs of this category of students, through highlighting the major differences in adopting learning styles by the students with specific learning disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا دهقان | hamidreza dehghan mazandaran university دانشگاه مازندران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محمد قادری رمازی | mohammad ghaderi rammazi farhangian university دانشگاه فرهنگیان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
ناصر صبحی قراملکی | naser sobhi gharamaleki university of mohaghegh ardabili دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-549-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/270/article-270-568999.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|