|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۱۳-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ارایهی مدل ساختاری متغیر های مرتبط با رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف : شناخت عوامل موثر در ایجاد خشنودی شغلی می تواند در افزایش رضایت شغلی اعضای هیات علمی و ایجاد انگیزه در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارایهی مدل ساختاری پیش بینی متغیر های مرتبط بارضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می پذیرد. پیش بینی متغیر های مرتبط با رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می پذیرد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و توصیفی است از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع همبستگی است. جامعهی آماری متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که از این میان 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید . ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از پنج پرسشنامه بسته و استاندارد است .امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت 5گزینه ای بود. دادهها با بهره گیری از نرم افزا (lisrel8.5) و با استفاده از تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافته های مطالعهی ارتباط معناداری میان تمامی متغیرهای پیش بین ( حمایت مدیر، هنجار ذهنی و امنیت شغلی) و خشنودی شغلی وجود دارد. همچنین متغیر واسطه ای ( خودکارآمدی) نیز ارتباط مستقیم و معنا داری با متغیر ملاک ( خشنودی شغلی) دارد. در نهایت نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرها ی پیش بین ( حمایت مدیر، هنجار ذهنی و امنیت شغلی) اثر غیر مستقیم و معناداری نیز از طریق متغیر واسطه ای ( خودکارآمدی) با خشنودی شغلی دارد. نتیجه گیری: در خشنودی شغلی اعضای هیات علمی متغیر های بسیاری تاثیر گذارند که تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که امنیت شغلی و خودکارآمدی به ترتیب بیشترین اثر را یر متغیر ملاک یعنی خشنودی شغلی دار می باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خشنودی شغلی، خودکارآمدی، امنیت شغلی، اعضای هیات علمی. |
|
عنوان انگلیسی |
Providing Structural Model Variables Related to Job Satisfaction of Faculty Members of Shiraz University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Understanding the factors that create job satisfaction can increase it and motivate faculty to engage in research. This study aims to research into these factors. Materials and Methods:214 faculty members working at SUMS were selected randomly. Data was collected and analyzed. Results: A meaningful relationship between the predictor variables (management support, subjective norm and job security) and job satisfaction was found. The mediator (self efficacy) also showed a significant correlation with the criterion variable (job satisfaction). The results showed that the predictive path analysis (management support, subjective norm and job security) and significant indirect effect through the mediator (self efficacy) with job satisfaction. Conclusion: Too many variables affect job satisfaction of faculty members, some of which were examined. The results of the analysis show that occupational safety and efficacy to the most effective use of the criterion variable of job satisfaction are significant. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Job satisfaction, Self-efficacy, Job security, Faculty |
|
نویسندگان مقاله |
عابدین افتخاری | a eftekhari دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
غلام رضا جمالی | gr jamali دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-274-7&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/263/article-263-568993.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|