|
طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۹-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین ادراکات جوً خانواده و عملکرد تحصیلی با میانجی گری اهداف پیشرفت(مدل ساختاری) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ادراکات جوً خانواده و اهداف پیشرفت بر عملکرد تحصیلی اثر می گذارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق ادراکات جو خانواده با میانجی گری اهداف پیشرفت، در دانشگاه فرهنگیان یزد انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی با استفاده از روش «الگوی علَی» بود. جامعه آماری شامل 1064 نفر، از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 96-95 بودکه مبتنی بر جدول مورگان و با استفاده ازروش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تفکیک جنس و ترم تحصیلی، 405 نفر دانشجو انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ی ادراکات والدین (گرولنیک و همکاران، 1997) و پرسشنامه اهداف پیشرفت (میدگلی، 1998) بود. همچنین از معدل ترم قبل، به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو بخش توصیفی و استنباطی توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS و با استفاده از آزمونهای آماری و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری، بررسی شدهاند. یافته ها : متغیرهای مستقل ادراکات جو خانواده و اهداف پیشرفت در مجموع 23 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. اثر غیرمستقیم ادراکات جو خانواده بر متغیر عملکرد تحصیلی به لحاظ آماری معنادار بود (05/0 < p). بنابراین متغیر اهداف پیشرفت، در رابطه بین دو متغیر دیگر نقش میانجی را ایفا کرد. نتیجه گیری: از آنجا که هم ادراکات جو خانواده وهم اهداف پیشرفت، بطور معناداری بر روی عملکرد تحصیلی مؤثرند، بنابراین شیوه های فرزند پروری و نقش رفتاری والدین نسبت به فرزندان برای بهبود عملکرد آنها، بسیار مهم است که ضرورت توجه بیشتر والدین را می طلبد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراکات جو خانواده ،اهداف پیشرفت ، عملکردتحصیلی، مدل ساختاری. |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship Between Perceptions of Family Atmosphere and Academic Performance Through the Mediation of Achievement Goals (Structural Model) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Family atmosphere Perceptions and progress goals affect academic performance. This study aimed to predict academic performance through family atmosphere perceptions with mediation of progress goals at Yazd Farhangian University. Methods: This study was a correlation research using a "causal model". The population included 1064 students of Yazd Farhangian University in academic year 95-96, and 405 students were selected based on Morgan table and stratified random sampling method; based on gender and semester. Measurement tools were parents' perceptions questionnaire (Grolnick, et al, 1997), and questionnaire of progress goals (Midgley, 1998) included 18 items and five levels. Furthermore, the previous semester average, was considered as the academic performance Index. Data from questionnaires have been investigated in two parts: descriptive and inferential by the software of SPSS and AMOS and using statistical tests and structural equation modeling approach. Results: Independent variables of family atmosphere perceptions and progress goals explained 23% of the variance of academic performance. The Indirect effect of family atmosphere perceptions was statistically significant (p< 0/05) on academic performance. Therefore, the variable of progress goals, play a mediating role in the relationship between two other variables. Conclusion: Since both family atmosphere perceptions and progress goals, have a significant effect on academic performance; therefore parenting style and the role of parents toward their children to improve their performance is very crucial which requires parents to pay more attention. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمود زارع جمال آبادی | mahmoud zarejamalabadi دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
علی مهداد | ali mahdad دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
غلامرضا منشیی | gholamreza manshaee دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
سید علیرضا افشانی | seyed alireza afshani دانشگاه یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-885-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/180/article-180-568777.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|