این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۶۹-۴۷۸

عنوان فارسی رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مهارت های هوش هیجانی در موفقیت شغلی و ایفای مسئولیتهای حساس، بسیار مهم تلقی می شوند. روان‌شناسان معتقدند 20% از موفقیت های شخص به بهره هوشی(IQ) و 80% به هوش هیجانی(EQ) بستگی دارد. هدف از این پژوهش رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1395 می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی، جامعه آماری 1030 نفر از کارکنان بیمارستان شریعتی بود. با استفاده از فرمول کوکران 280 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و جهت اندازه گیری اطلاعات مورد نیاز از پرسش‌نامه ی هوش هیجانی (Schering Siberia(1990 و پرسش‌نامه ی عملکرد شغلی (Patterson(1975 استفاده شد. هر دو پرسش‌نامه از نظر روایی(نظر خبرگان و متخصصان) و پایایی(مقدار آلفای کرونباخ هوش هیجانی 0/734 و عملکرد شغلی 0/768) تأیید گردید و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون تحلیل و با آزمون فریدمن به رتبه بندی مولفه ها پرداخته شد. یافته ها: کارکنان مورد بررسی از لحاظ هوش هیجانی میانگین 182 و انحراف معیار 34 و از لحاظ عملکرد شغلی میانگین 109 و انحراف معیار 22 را کسب نمودند. پاسخ دهندگان 73% زن، 62% متاهل و 67% دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند. یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن با عملکرد شغلی کارکنان مورد مطالعه همبستگی معنی دار(0/030=p) وجود داشته، ازطریق آزمون فریدمن فرضیه ی برابر بودن رتبه ی مولفه های هوش هیجانی رد، خودآگاهی رتبه اول و مهارت اجتماعی رتبه چهارم شد. نتیجه گیری: با آموزش و ارتقای مهارت های هوش هیجانی، می توان روند انتخاب و گزینش کارکنان را بهبود بخشید و سطح عملکرد آنان را ارتقا داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش، هوش هیجانی، عملکرد شغلی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Emotional Intelligence and Job Performance Relationship: Study in Staff of Shariati Hospital at Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Emotional intelligence Skills is highly crucial in career success and achivement critical responsibilities accompolishments. Psychologists believe that 20% and 80% of individuals' success depends on IQ and emotional intelligence (EQ) respectively. This study is aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and job performance among the staff of Shariati Hospital at Tehran University of Medical Sciences in 2016. Materials and Methods: In a descriptive-analytical method, 1030 individuals from different units of shariati hospital`s staff were studied. 280 persons were randomly selected by using a Cochran formula. Two questionnaires regarding Schering Siberia emotional intelligence (1990) and Patterson job performance (1975) were used after being validated through experts and specialists` view and reliablity analysis (Cronbach's alpha values of questionare of emotional intelligence=0.734 and job performance=0.768). The data were analysed by use of descriptive statistics, Pearson correlation test and Friedman test. Results: The total studied staff was included 73% women 62% married and 67% college education. The average emotional intelligence rating was 182 (with IE of 34) and average job performance was 109 (with IE of 22).The result showed a significant correlation between emotional intelligence and job performance (p=0.030). Using Friedman statistical test, ranking of emotional intelligence components were conducted; the self-awareness and social skills had the first and fourth rank respectively. Conclusion: Training and the improvement of emotional intelligence skills and capabilities can be used to enhance the process of the hospital staff recrument andimprove their performance level. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب قادرآبادی | zeinab ghaderabadi
master of science in public management, school of management, islamic azad university, central tehran branch, tehran, iran
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

علیرضا امیرکبیری | alireza amirkabiri
assosiate professor, public management department, school of management, islamic azad university, central tehran branch, tehran, iran
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

محمدرضا ربیعی مندجین | mohammadreza rabiee mandejin
assistant professor, public management department, school of management, islamic azad university, central tehran branch, tehran, iran
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-267&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-568706.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات