این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۵۰۱-۵۰۸

عنوان فارسی ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به اصول اخلاق اسلامی در مراقبت های پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نقش آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در مراکز درمانی نسبت به اصول اخلاق اسلامی در مراقبت های پرستاری قابل توجه می باشد، لذا در این مطالعه سطح آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مورد اصول اخلاق اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش بررسی: در این بررسی مقطعی، آگاهی و نگرش 551 پرستار برحسب متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و نوع استخدام در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1394 به وسیله پرسشنامه ارزیابی گردید. پرسشنامه این مطالعه از طریق Focus group discussion (بحث گروهی و بارش افکار) تهیه شد، همچنین از استادان و صاحبنظران این رشته بهره گرفته شد و در نهایت میزان روایی سنجیده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ارزیابی تست آلفا کرونباخ سنجیده شد. اطلاعات در SPSS آنالیز و مورد تحلیل آماری شد.   یافته ها: مطالعه ما نشان داده است که جنس زن، داشتن سابقه کاری 20-15 سال، نوع استخدام رسمی و داشتن سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر، با آگاهی، نگرش و عملکرد مرتبط می باشد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه ارتباط معنی داری بین سن و سطح آگاهی، نگرش و عملکرد را در مورد اصول اخلاق اسلامی به ویژه در دهه سنی 50-40 سال گزارش کرده است(0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، عملکرد، پرستار، اخلاق اسلامی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Nurses’ Knowledge, Attitude and Performance Towards the Principles of Islamic Ethics in Nursing Care in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Nurses' knowledge, attitude and performance towards the principles of Islamic ethics are remarkable in nursing care in Tehran University of Medical Sciences (TUMS).  Materials and Methods: In this cross-sectional study, the knowledge, attitude and performance of 551 nurses were evaluated based on their age, sex, education, and type of employment in TUMS hospitals (by a valid questionnaire). All data were analyzed by SPSS. In this study, a questionnaire was designed through a Focus group discussion and then its validity was evaluated. Moreover, the reliability of the questionnaire was estimated by test-retest method.     Results: Our study showed that female sex, work experience of 15-20 years, type of employment, and higher education were associated with a higher level of knowledge, attitude and performance towards principles of Islamic ethics. Also, according to our analysis, there was a significant relationship between age and level of knowledge, attitude and performance of the principles of Islamic ethics (p< 0.05) -- especially at the age of 40's.   Conclusion: Based on the results of this study, there is a significant relationship between educational indices and work experience, and the age of nurses with the level of knowledge, attitude and practice regarding the principles of Islamic ethics. It is suggested that educational courses about Islamic ethics be presented based on nurses' educational levels and age. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جیران زبردست | jayran zebardast
master of science in electronic learning in medical education, research vice chancellor, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد یادگیری الکترونیک در آموزش پزشکی، معاونت پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نیکزاد عیسی زاده | nikzad eisazadeh
associate professor, quran, hadith and medicine research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

خورشید وسکویی اشکوری | khorshid vaskoei eshkevari
ph.d in health services management, treatment vice chancellor, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ابوالفتح غفاری | abolalfath ghafari
ph.d student in theology and the philosophy of religion, school of humanities and law, islamic azad university of isfahan, khorasgan branch, isfahan, iran
دانشجوی دکترای تخصصی کلام و فلسفه دین، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

فاطمه میربازغ | fatemeh mirbazegh
master of science in nursing, treatment vice chancellor, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-274&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-568698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات