این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تخریب شناختی در کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سرطان کودکی با اختلالی کشنده تداعی می شود و به دلیل پژوهشهای بی شماری که در مورد آسیبهای روان شناختی کودکان مبتلا به سرطان انجام شده، پیشداوری بیشتری به این گروه معطوف شده است. هدف این پژوهش مقایسه گروه کودکان مبتلا به سرطان و گروه کودکان مبتلا به بیماری هموفیلی بود. روش بررسی: این مطالعۀ علی-مقایسه‌ای بر روی 50 کودک مبتلا به هموفیلی، 50 کودک مبتلا به لوسمی حاد و 50 کودک سالم در محدودۀ سنی 12-7 سال مراجعه‌کننده به بیمارستان مفید انجام گرفت. در این پژوهش جهت ارزیابی عملکرد حافظۀ فعال از نرم‌افزار آزمون حافظۀ فعال ان‌بک (N-Back)، به منظور بررسی نگهداری توجه از آزمون عملکرد پیوسته (CPT) و برای بررسی کارکردهای اجرایی گروه‌های مورد مطالعه از آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (WSCT) استفاده شده است. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس تک متغیری، آزمون کروسکال والیس و آزمون یومن-ویتنی داده ها تحلیل شدند. یافته ها: کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد در آزمون حافظۀ فعال ان‌بک در متغیرهای پاسخ درست و بدون پاسخ، ضعیف‌تر از کودکان سالم عمل کردند (001/0 >P) اما در متغیر زمان واکنش تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مقایسۀ نگهداری توجه، کودکان مبتلا به هموفیلی در متغیرهای خطای ارائۀ پاسخ، خطای حذف و تعداد پاسخ صحیح ضعیف‌تر از کودکان سالم عمل کردند (001/0 >P)؛ اما تفاوت معناداری در متغیر زمان واکنش بین این دو گروه از کودکان بیمار مشاهده نشد. نتایج نشان داد کودکان مبتلا به هموفیلی در متغیر  کارکردهای اجرایی از جمله تعداد طبقات، درصد خطاها، درصد صحیح ها و خطای درجاماندگی ضعیف‌تر از کودکان مبتلا به لوسمی حاد عمل کردند. کودکان مبتلا به هموفیلی در برخی شاخص ها با کودکان مبتلا به لوسمی حاد تفاوت نداشتند (مانند حافظۀ فعال) و در برخی موارد از آنها عملکرد بدتری داشتند (مانند کارکردهای اجرایی) و هر دو گروه نسبت به گروه کودکان سالم عملکرد ضعیف تری نشان دادند. بحث و نتیجه گیری: تصور می شود که به دلیل وخامت لوسمی در مقایسه با بیماری هموفیلی، پیامدها و آسیب های شناختی آن وخیم تر باشد، در حالی که پژوهش نشان داد بیماریهای مزمن دیگر مانند هموفیلی می توانند آسیبهای شناختی در همان حد و بدتر ایجاد کنند. نتایج این پژوهش، تاکید می کند، برای کودکانی با بیماریهای مزمن مربط با اختلالات خونی، مداخلات شناختی ضروری است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Cognitive impairment in children with hemophilia and children with acute Lymphoblastic leukemia (ALL): Comparison of children with hemophilia and leukemia with healthy children
چکیده انگلیسی مقاله   Background and Purpose: Childhood cancer is associated with the fatal disorder and Countless studies about the psychological damage to children with cancer, increasing prejudice toward this group of children. The aim of this study was to evaluate the accuracy of prejudices via comparison of children with cancer and children with hemophilia in cognitive impairments. Method: In this study, as a causal-comparative investigation, participated 50 children with hemophilia, 50 children with acute leukemia and 50 healthy children, in range of 7-12-year-old who referred to a children hospital (Mofid Hospital). In this study, a computerized version of N-back working memory test for assessing working memory function, Continuous Performance Test (CPT) for Attention Maintenance, and Wisconsin Card Sorting Test (WCST) for Executive Function and flexibility were applied.  Results: In N-back test, both groups of children with hemophilia and ALL in comparison to healthy children reveal faint function in correct answer and no answer (P< 0/001), but there is no significant difference between two groups of children with healthy ones in reaction time. In attention maintenance, children with hemophilia react weakly to variables like the error in providing the response, error elimination and the number of correct answers (P< 0/001) but there was no significantly difference between two groups of children in reaction time. Comparing children with ALL and children with hemophilia in executive function showed children with hemophilia couldn't react well in variables % Correct, % Errors, Categories achieved, and Failures to maintain set. Children with hemophilia did not differ from children with acute Lymphoblastic leukemia (e.g. active memory) in some of the indicators their functions were worst them (such as executive functions) and both groups showed poorer performance than healthy children. Conclusion: Leukemia is thought to be worse off than its hemophilia in consequences and cognitive impairment, while this study has shown that other chronic diseases, such as hemophilia, can cause the same cognitive impairment as well. The results of this study emphasize that cognitive interventions are necessary for children with chronic diseases related to blood disorders.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه فیروزی | manijeh firoozi
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

زهرا آزادفر | zahra azadfar
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-968-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات