این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۷۷-۱۸۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش بخشش بر تاب‌آوری و استرس ادراک شده همسران جانبازان
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بخشش بر تاب‌آوری و استرس ادراک شده همسران جانبازان انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع کاربردی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. بدین منظور نمونه­ای به حجم 40 نفر، به روش نمونه‌گیری در دسترس از جامعه آماری مورد پژوهش انتخاب گردید و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن بودند. جلسه آموزش بخشش به روش گروهی در هشت جلسه یک ساعته و به صورت یک بار در هر هفته برگزار شد ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.22 و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: بین میانگین نمرات تاب­آوری در پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود دارد (01/0p<). بین میانگین نمرات استرس ادراک شده در پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود دارد (01/0p<). بین میانگین نمرات تاب آوری در گروه  کنترل و آزمایش در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (01/0p<). بین میانگین نمرات استرس ادراک شده در گروه  کنترل و آزمایش در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (01/0p<). نتیجه­ گیری: آموزش بخشش به روش گروهی توانست استرس ادراک شده گروه آزمایش را کاهش و تاب‌آوری آنان را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of training Forgiveness on Resilience and Perceived stress in Wives of Veteran
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This study investigated the effect of training forgiveness training on resilience and perceived stress in veterans' wives. The study took place in 2016. The research was conducted among veteran's wives who have been used from services of Martyr foundation and Veteran's affairs, in Isfahan city. Method & material: Research is an applied research that used experimental plan with pre-test, post-test and control group. Sample volume was 40 veterans' wives that selected from available sampling method. To gathering data, we used Connor-Davidson resilience questionnaire and Cohens perceived stress questionnaire. Results: The result showed that there is a significant difference between the mean score of resiliency in the pre-test and post-test in experimental group (p< 0.01). There is a significant difference between the mean score of perceived stress in the pre-test and post-test in experimental group (p< 0.01). There is a significant difference between mean scores of resiliency in the control and experimental groups at post-test (p< 0.01). There is a significant difference between mean scores of perceived stress in the control and experimental groups at post-test (p< 0.01). Conclusion: The results showed that forgiveness teaching caused decreasing perceived stress and increasing resilience of sample group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود قاسمی | m. ghasemi
educational psychology department, educational sciences amp; psychology faculty, kharazmi university, tehran, iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

آسیه غلامی | a. gholami
psychology department, educational sciences amp; psychology faculty, khorasghan branch, islamic azad university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

ایران مهدیزادگان | i. mehdizadeghan
education department, educational sciences amp; psychology faculty, khorasghan branch, islamic azad university, isfahan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1420-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-568403.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات