این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 شهریور 1404
طب جانباز
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۳-۳۹
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی فرزندان جانباز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: استرس ناشی از تجربیات خشن جنگ، نهتنها مشکلاتی برای خود جانباز بهوجود میآورد، بلکه خانواده و فرزندان آنها نیز بهطور غیرمستقیم تحت تاثیر فشارهای روانی ناشی از جنگ قرار میگیرند. مشکلات تحصیلی فرزندان و بهتبع آن عملکرد تحصیلی این دانشآموزان در مدرسه یکی از این مشکلات است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تاکید بر مشکلات تحصیلی، بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز انجام شد. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با روش نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از دانشآموزان پسر فرزند جانباز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-94 در مدارس متوسطه شهرستان اردکان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. ابتدا همه شرکتکنندگان پرسشنامه عملکرد تحصیلی بهعنوان نمرات پیشآزمون کامل کردند. سپس گروه آزمایش برنامه مداخله 8جلسهای را بهصورت هفتگی (دو ساعت) دریافت کردند و برای گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نشد. پس از پایان مداخله و همچنین دو ماه بعد از آن، آزمودنیها مجدداً به پرسشنامه عملکرد تحصیلی پاسخ دادند. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 21 و توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. یافته ها: نمرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به گروه گواه افزایش معنیداری پیدا کرد و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده بود (0.001>p). نتیجه گیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تاکید بر مشکلات تحصیلی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز تاثیر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، عملکرد تحصیلی، جانبازان
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Academic Performance of Veterans' Children
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The stress caused by the violent experiences of war not only creates problems for the veterans, but also their families and children are indirectly affected by the psychological stresses of the war. Children educational problems and, consequently, the educational performance of these students is one of the problems in school. This research aimed to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) with emphasis on educational problems on Academic performance of veterans' children. Instrument & Methods: In this semi-experimental study with pre-test, post-test and follow-up design, 30 male high-school students who were veterans' children, were studied in Ardakan city in the academic year of 2015-16. They were selected by purposive sampling and were randomly assigned in experimental (n=15) and control (n=15) groups. First, all participants completed the academic performance questionnaire as a pre-test scores.The experimental group received 8 sessions of the intervention weekly (2 hours), but there was no intervention for the control group. After intervention and two months later, all participants answered to academic performance questionnaire again. Data were analyzed by SPSS 21 software using repeated measures ANOVA and Benfronny's post hoc test. Findings: Academic performance scores at the post-test in the experimental group were significantly higher than the control group and the improvement maintained in follow-up stage (p< 0.001). Conclusion: Acceptance and Commitment Therapy (ACT) with emphasis on educational problems affects on academic performance of veterans' children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسر رضاپور میرصالح | y rezapour mirsaleh
counseling department, education sciences amp; psychology faculty, ardakan university, ardakan, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
زهرا احمدی اردکانی | z ahmadi ardakani
counseling department, education sciences amp; psychology faculty, ardakan university, ardakan, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
مصطفی شیری | m. shiri
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)
نشانی اینترنتی
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-621-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-568399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات