این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
مطالعات زبان و گویش های غرب ایران
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۱۹-۱۴۰
عنوان فارسی
بررسی نشانهشناختی تصاویر کتب کودکان بر اساس رویکرد نشانهشناسی اجتماعی: مطالعۀ موردی کتاب فارسی پایۀ اول دبستان
چکیده فارسی مقاله
از دیدگاه هلیدی (1994)، زبان انسان دارای سه نقش اصلی بازنمودی، بینافردی و متنی است که هر یک بهترتیب توسط ساخت گذرایی، ساخت وجهی و ساخت موضوعی تحقق مییابند. در سالهای اخیر، بر اساس این فرض که تصاویر نیز نوعی گفتمان به شمار میروند، کرس و ونلیوون به موازات سه فرانقش بالا، فرانقشهای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی را برای مطالعۀ تصاویر مطرح ساختهاند که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. هدف این مطالعه بررسی 20 تصویر از کتاب فارسی پایۀ اول دبستان بر اساس چارچوب ارائهشده توسط کرس و ونلیوون (1996) است. نتایجِ تحلیل سه نقش بازنمودی، تعاملی و ترکیبی بیانگر آن است که تصاویر این کتاب برآنند تا الگوهای مسلط فرهنگ ملی را به مخاطبان کودک خود ارائه و تفهیم نمایند. تصاویر غالباً انسانهای عادی و زندگی روزمره و سنتی ایرانی را به نمایش میگذارند و به لحاظ جنسیتی نیز مردان بیش از زنان بازنمود یافتهاند. از مجموع 20 تصویر تحلیلشده، موضوع اصلی 19 تصویر انسان بوده و تنها یک تصویر به موضوع حیوانات پرداخته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این تصاویر، تصویری نسبتاً واقعی از زندگی مخاطبان منعکس میکنند. جایی که افراد، کنشها و روابط اجتماعی آنها نقش و جایگاه مرکزی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Social Semiotic Approach to Childrenʼs Books: Focus on Persian Book of the First Grade of Primary School
چکیده انگلیسی مقاله
This study uses the framework of social semiotics of images proposed by Kress and van Leeuwen. In their visual grammar, the terms representational, interactive, and compositional, correspond, respectively, to Halliday's terms ideational, interpersonal, and textual metafunctions. 20 images of the Farsi book of the grade one were analyzed within the framework of the social semiotics of Kress and van Leeuwen. Analysing the ideational, interpersonal, and textual metafunctions, the pictures demonstate and convey the dominant Iranian cultural patterns to children. In the images of this book human participants are presented more than non-human ones. All the represented participants are the normal members of society busy with usual occupations and daily choirs. Represented things are simple, without luxury and far from the modern technology. This, in fact, decreases the realism of the images. Additionally, the analysis shows that gender stereotyping and bias are widely shown and conveyed in the pictures. That is, men and boys are shown in various occasions with higher frequency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کورش صابری |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
لیلا نظری طرهان | nazari tarhan
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
نشانی اینترنتی
http://jlw.razi.ac.ir/article_799_6f7a87aecdbba2ed99d05070709f2907.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2134/article-2134-567283.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات