این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۲۷-۵۰

عنوان فارسی ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر اساس الگوی سیپ در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف ارزشیابی اثربخشی دوره­های آموزش ضمن خدمت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 96-95 با استفاده از الگوی سیپ CIPP انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، همه کارشناسان شامل 120 نفر که در دوره­های آموزشی ضمن خدمت شرکت کرده­اند. حجم نمونه به‌صورت تصادفی ساده به تعداد 92 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد الگوی ارزشیابی سیپ استافیل ­بیم بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر استادان و متخصصان مدیریت آموزشی تأیید شد. پایایی ابزار نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و این ضریب 93/0 برآورد شد. تجزیه­و­تحلیل داده­ها با آزمونT-Test ، کولموگروف اسمیرنوف و فریدمن انجام گرفت. نتایج نشان داد که بعد زمینه و فرایند با وضعیت مطلوب، تفاوت معنی‌داری داشته و از اثربخشی لازم برخوردار نبوده­ است. اما میانگین بعد درون‌داد و برون‌داد با وضعیت مطلوب، تفاوت معنی‌داری نداشته و از اثربخشی لازم برخوردار است. در آزمون رتبه­بندی ابعاد، بعد برون‌داد در درجه اول اهمیت برای فراگیران قرار داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی اثربخشی، دوره های ضمن خدمت، الگوی سیپ،

عنوان انگلیسی Evaluating the Effectiveness of In-service Training Courses based on CIPP Model in Kermanshah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at evaluating the effectiveness of in-service training courses in Kermanshah University of Medical Sciences in the academic year 2016-2017 using the CIPP Model. This applied research was categorized as a descriptive survey in terms of data collection procedure. The statistical population of the study included all the experts (N=120) who participated in in-service training courses. The sample size was determined as 92 individuals using simple random sampling method. The data collection tool was limited to Stufflebeam's CIPP Evaluation Model. The content validity of the questionnaire was confirmed by collecting the viewpoints of professors and experts in the field of educational management and its reliability was estimated as 0.93 using the Cronbach's Alpha Coefficient method. The data were analyzed through T-test, Kolmogorov-Smirnov and Friedman tests. The results revealed that there was a significant difference between the dimensions of "context" and "process" and "desirable status" and it did not have the sufficient effectiveness. However, the mean of dimensions of "input" and "output" and the "desired status" was not significant and, thus, it was characterized with appropriate effectiveness. Regarding the test on ranking the dimensions, it was found that the "output" was of utmost importance from the viewpoint of learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Effectiveness evaluation, in-service courses, CIPP Model

نویسندگان مقاله حمداله تارین |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

نادر نادری |
استادیار گروه آموزشی مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

نسرین حیدری سورشجانی | heidari soureshjani
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_29985_b18a13d8cec22afe0f724a25d3688d48.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-567236.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات