این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۹-۱۴۳

عنوان فارسی جنبه های اجتماعی و زیبایی شناختی فرهنگ در کتاب های بین المللی و بومی شده آموزش زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله ارتباط تنگاتنگ میان زبان انگلیسی و فرهنگ به مبحث و منبعی غنی برای کاوش در بستر آموزش زبان انگلیسی بدل شده است.. مطالب و متون آموزش زبان می تواند حامل مضامین فرهنگی باشند و این مضامین ممکن است در قالب جنبه های زیبایی شناختی، جامعه شناختی، معناشناختی، و منظورشناختی ارائه شود. پژوهش حاضر با هدف کاوش ماهیت فرهنگی یکی از مجموعه کتاب های بین المللی و یکی از مجموعه کتابهای بومی شده آموزش زبان انجام گرفته است. چارچوب مورد استفاده در تحلیل مضامین فرهنگی مجموعه کتابهای مورد بررسی، الگویی است که آداسکو، بریتن و فاهسی(1990) مطرح کردهاند که با آن می توان ابعاد زیبایی شناختی و جامعهشناختی باز نمود یافته در کتابهای درسی آموزش زبان را تحلیل کرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دو مجموعه کتاب آموزشی تاکید بیشتری بر بهره گیری از بعد جامعه شناختی فرهنگ داشتند و بعد زیبایی شناختی به گونه ای معنادار با فراوانی کم تری در کتاب ها ارائه شده است. یافته های تحقیق همچنین حاکی از آن است که مطالب فرهنگی و نیز غیرفرهنگی ارائه شده در دو مجموعه کتاب به لحاظ فراوانی و بازنمود فرهنگی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. به گونه ای که فراوانی مطالب فرهنگی در کتاب بین المللی آموزش زبان مورد مطالعه بسیار بیشتر از مطالب فرهنگی موجود در کتاب بومی شده بود. در کل، یافته های پژوهش نشان داد مطالب درسی آموزش زبان باید به لحاظ مضامین فرهنگی جامعه شناختی و زیبایی شناختی از جامعیت مقبولی برخوردار شوند تا زبان آموزان به واسطه آنها بتوانند به درک مطلوبی از زبان و فرهنگ دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological and Aesthetic Senses of Culture Represented in Global and Localized ELT Textbooks
چکیده انگلیسی مقاله The relationship between language and culture has become a rich source of inquiry in the context of English language teaching. Learning materials can depict cultural content in different cultural senses, namely aesthetic, sociological, semantic, and pragmatic. The present study aimed to investigate the way cultural aspects are represented in the reading and dialog sections of global (American English File) and localized (The ILI English Series) ELT textbooks which are widely used in Iran.The framework adopted to analyze the cultural contents of the materials was Adaskou, Britten, and Fahsi (1990) to explore how culture in aesthetic and sociological senses is realized in the series. Findings of the study demonstrated that more emphasis was put on the sociological sense and that this aspect of culture dominated the aesthetic sense in the cultural contents of the two series. The cultural and culture-free contents represented in the two global and localized series were found to be quite different in frequency and sense realization. Most of the contents in the localized series were culture-free, while the culture-free contents in the global series were reasonably less than the sociological and aesthetic senses. Additionally, the findings revealed that compared with the global series, the localized textbook was less representative of cultural features in sociological and aesthetic senses. The findings imply that ELT materials should be inclusive enough regarding the sociological and aesthetic senses of culture to help learners get engaged in the development of their cultural understanding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ضیای تاج الدین |
allameh tabataba amp; 039;i university

سروش بهره بر |
allameh tabataba amp; 039;i university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_4551_37e18e8040abbb6eddb9d65804546a5c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/517/article-517-566316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات