این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۵، شماره ۴۵۶، صفحات ۱۶۶۰-۱۶۶۷
عنوان فارسی
مقایسهی مهارتهای حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماریهای روانتنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برخی از بیماریهای روانی دارای نشانههای جسمی هستند که نمود آن به صورت بیماری با نشانههای جسمانی دیده میشود. پژوهش در مورد برخی مهارتهای شناختی در بیماران روانتنی، کوششی در جهت شناخت فرایندهای ذهنی جسمانیسازی است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسهی مهارتهای حل مسأله و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با علایم بیماریهای روانتنی و عادی بود. روشها: پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسهای بود که در سه ماههی دوم سال 1395 در شهر اصفهان انجام شد. نمونهی مورد مطالعه، 68 نفر شامل 34 نفر گروه مورد (دارای علایم بیماریهای روانی) و 34 نفر جمعیت شاهد (بدون علایم بیماریهای روانی) بودند. این افراد، از بین مراجعان مرکز تحقیقات روانتنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشخیص بیماری روانتنی از سوی روانپزشکان مرکز و بر اساس مصاحبهی بالینی و سایر بررسیهای پزشکی و روانپزشکی انتخاب شدند. همراهان بیماران نیز به صورت در دسترس به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامههای حل مسألهی Heppner و Petersen و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان Garnefski و Kraaij بود. یافتهها: یافتههای آزمون Multivariant ANCOVA نشان داد بین مهارت حل مسأله (به جز مؤلفهی سبک گرایش- اجتناب) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای علایم روانتنی و جمعیت شاهد در شهر اصفهان تفاوت معنیداری وجود دارد (050/0 > P برای همه). نتیجهگیری: پس از بررسیهای انجام شده، مشخص گردید نقش مهارتهای حل مسأله (به جز مؤلفهی سبک گرایش- اجتناب) و تنظیم شناختی هیجان در بروز یا عدم بروز علایم روانتنی شایان توجه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت حل مسأله، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، روانتنی،
عنوان انگلیسی
Comparing Problem-Solving Skills and Cognitive Emotion Regulation in Patients with Psychosomatic Symptoms and Control Population in Isfahan City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Mental disorders can have physical manifestation and are prevailed as psychosomatic signs. Studies about cognitive skills in psychosomatic patient are clinical trials in order to understand somatotization of mental disorder. This study aimed to compare problem-solving skills and cognitive emotion regulation strategies in patients with psychosomatic symptoms and control population. Methods: This was a causal-comparative study during the third simester of 2016, and study sample included 68 people, 34 with and 34 without psychosomatic symptoms, in Isfahan City, Iran. They were selected via convenience sampling from the clients of Psychosomatic Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, and their relatives. The research tools included the Problem-Solving Inventory (PSI) and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Findings: There was a significant difference between problem-solving skills (except avoid the tendency style) and cognitive emotion regulation strategies in patients with psychosomatic symptoms and control population (P < 0.05 for all). Conclusion: We found that problem-solving skills (except avoid the tendency style) and cognitive emotion regulation strategies play a significant role in presence or absence of psychosomatic symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آستارا حیدری | آستارا
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
اصغر آقایی |
دانشیار، گروه روان پزشکی، دانشکده ی پزشکی و بیمارستان نور و حضرت علی اصغر ع ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حمید افشار |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/8714
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-565999.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات