این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۱۳۵-۱۵۴

عنوان فارسی نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دورۀ دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش  دبیران دورۀ دوم متوسطه طیبه خونیکی درمیان* دکتر رضوان حسین­‌قلی­‌زاده** دکتر حسین کارشکی*** چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معلمان با نقش واسط نگرش، انگیزش و هنجارهای ذهنی است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. جامعه آماری مطالعه را همۀ دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند تشکیل  داده اند که عدۀ آنان مشتمل بر 570 نفر است. از این عده، 150 نفر مرد و 207 نفر زن به روش نمونه‌گیری سهمیه­‌ای به‌­منزلۀ حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌­های موردنیاز از پرسشنامه اشتراک دانش محقق­‌ساخته و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک‌­کری (1992) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر ویژگیهای شخصیتی به نگرش، نگرش به انگیزش، انگیزش به رفتار، ویژگیهای شخصیتی به هنجار ذهنی، هنجار ذهنی به انگیزش و انگیزه اشتراک دانش به رفتار است. بنابراین، در تأیید فرضیه اصلی پژوهش، نقش متغیرهای میانجی نگرش، هنجارهای ذهنی و انگیزش در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معنادار است. در توصیف نتایج به دست آمده، عامل انگیزش درونی برجسته به نظر می­رسد. دبیران موردمطالعه، اشتراک دانش را ارزشی مهم تلقی کرده و براین باورند که اشتراک دانش موجب تسهیل یادگیری در آنان می­شود و با تشریک دانش خود می­توانند از ایده­‌های همکاران بهره‌مند شده و از این طریق ایده­ های خود را توسعه دهند. علاوه براین، نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار میان دبیران زن و مرد از نظر رفتار اشتراک دانش است. کلید واژگان: اشتراک دانش، انگیزش، نگرش، هنجارهای ذهنی، ویژگیهای شخصیتی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/1/25                          تاریخ پذیرش: 95/12/17 * دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد  t.khooniki70@gmail.com ** دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول) rhgholizadeh@um.ac.ir *** دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد kareshki@um.ac.ir
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتراک دانش، انگیزش، نگرش، هنجارهای ذهنی، ویژگیهای شخصیتی

عنوان انگلیسی The Intermediary Role of Motivation, Attitude, and Cognitive Norms in the Relationship between Personality Traits and Knowledge Sharing Behavior among High School Teachers
چکیده انگلیسی مقاله The Intermediary Role of Motivation, Attitude, and Cognitive Norms in the Relationship between Personality Traits and Knowledge Sharing Behavior among High School Teachers   T. Khooniki Darmiyaan* R. Hosseingholizaadeh, Ph.D.** H. Kaareshki, Ph.D.***   Knowledge sharing is a complex behavior. To show this complexity and ways of improving it, the intermediary role of attitudes, cognitive norms, and motivation seem to be important when considering the interaction between this complex behavior and personality traits. To show this relationship, a sample of 357 teachers from among all 570 high school teachers in Birjand was selected and then given two questionnaires on knowledge sharing behavior and personality traits. The collected data were analyzed through path analysis where in the chains of personality traits, attitudes, motivation, and behavior; personality traits, cognitive norms, motivation, and behavior were established. Hence, the main hypothesis regarding the intermediary role of attitudes, norms, and motivation was supported. Furthermore, the respondents consider knowledge sharing behavior as important since it helps them learn and expand their knowledge. There was no significant difference between male and female teachers in these regards.   Keywords: knowledge sharing, motivation, attitude, cognitive norms, personality traits    _______________________ Date received: April 13, 2016                  Date accepted: March 7, 2017 *M.A. Student in Educational Administration, Ferdowsi Univerity of Mashhad. t.khooniki70@gmail.com ** Associate Professor in Education, Ferdowsi Univerity of Mashhad (Corresponding Author). rhgholizadeh@um.ac.ir *** Associate Professor in Education, Ferdowsi Univerity of Mashhad. kareshki@um.ac.ir
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه خونیکی درمیان | t khooniki darmiyaan


رضوان حسین قلی زاده | r hosseingholizaadeh ph d


حسین کارشکی | h kaareshki ph d



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-123&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات