این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۸
عنوان فارسی
بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری
چکیده فارسی مقاله
بررسی موانع و شیوههای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری دکتر حیدر تورانی* سعید عارف نژاد** چکیده هدف تحقیق حاضر، تعیین موانع و شیوههای جذب کودکان 6 تا 12 ساله بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری است. این مطالعه تحقیقی آمیخته است که بخش کمّی آن به روش توصیفی و بخش کیفی آن به روش پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی، معلمان و مدیران مدارس روستایی و عشایری استانهای آذربایجانشرقی و آذربایجانغربی به تعداد 17673 نفر است. جامعه آماری بخش کیفی، کودکان بازمانده از تحصیل، والدین آنان و مسئولان منطقه ای و استانی مطلع از موضوع هستند. نمونه آماری بخش کمّی 376 نفر میباشد که با فرمول مورگان تعیین شده است. نمونهگیری بخش کمّی به روش طبقهای انجام شده و نمونهگیری بخش کیفی به صورت هدفمند و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه یافته است. گردآوری دادههای بخش کمّی با دو پرسشنامه محقق ساخته و گردآوری اطلاعات بخش کیفی با بهکارگیری فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. روایی پرسشنامهها از سوی استاد ناظر تأیید شد و پایایی پرسشنامههای بخش کمّی با روش آزمون دوباره برای هریک از مؤلفهها بالای 0/70 به دست آمده است. نتایج بخش کمّی نشان داد که موانع فرهنگی از سه عامل، موانع فردی از یک عامل، موانع جغرافیایی از دو عامل، موانع اقتصادی از دو عامل، موانع سازمانی از دو عامل و شیوههای جذب از شش عامل تشکیل شده است. از نتایج بخش کیفی تحقیق، هشت مضمون اصلی به منزلۀ موانع و شش مضمون اصلی به عنوان شیوهها و راهکارهای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به دست آمده است. کلیدواژگان: کودکان بازمانده از تحصیل، موانع فرهنگی، موانع فردی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی، موانع سازمانی، شیوههای جذب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/10/11 تاریخ پذیرش: 96/6/27 * دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش heidar_toorani@yahoo.com ** کارشناس پژوهشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) aref.saeed@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Left out of School Children in Rural and Tribal Areas: Causes and Ways of Remediation
چکیده انگلیسی مقاله
Left out of School Children in Rural and Tribal Areas: Causes and Ways of Remediation H. Tooraani, Ph.D.* S. Aarefnezhaad** To identify the hurdles that 6 to 12-year-old children in rural and tribal areas face in going to school and ways of removing them a large sample of administrators, teachers, and students in the rural and tribal areas of Azerbaijan provinces was interviewed and given questionnaires with assumed validity and reliability of 0.70 through test-retest. Results show that three cultural, one personal, two geographical, two economic, and two organizational hurdles can be identified while six factors could help with the remediation of the problem. The interview data also lead to identification of 8 hurdles, six ways of removing them. Keywords: left out of school children, cultural hurdles, personal hurdles, economic hurdles, geographical hurdles, organizational hurdles, ways of removing hurdles _______________________ Date received: December 31, 2016 Date accepted: September 18, 2017 *Faculty Member at Organization for Educational Research and Planning, Academy of Scientific Studies in Education. heidar_toorani@yahoo.com ** Research Expert at Organization for Educational Research and Planning, Academy of Scientific Studies in Education (Corresponding Author). aref.saeed@yahoo.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حیدر تورانی | h tooraani ph d
سعید عارف نژاد | s. aarefnezhaad
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-118&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات