این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۸

عنوان فارسی بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری
چکیده فارسی مقاله بررسی موانع و شیوه­‌های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری دکتر حیدر تورانی* سعید عارف­ نژاد** چکیده هدف تحقیق حاضر، تعیین موانع و شیوه‌­های جذب کودکان 6 تا 12 ساله بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری است. این مطالعه تحقیقی آمیخته است که بخش کمّی آن به روش توصیفی و بخش کیفی آن به روش پدیدارشناسی انجام شده است.  جامعه آماری بخش کمّی، معلمان و مدیران مدارس روستایی و عشایری استانهای آذربایجان­‌شرقی و آذربایجان­‌غربی به تعداد 17673 نفر است. جامعه آماری بخش کیفی، کودکان بازمانده از تحصیل، والدین آنان و مسئولان منطقه ای و استانی مطلع از موضوع هستند. نمونه آماری بخش کمّی 376 نفر می­باشد که با فرمول مورگان تعیین شده است. نمونه­­‌گیری بخش کمّی به روش طبقه­‌ای انجام شده و نمونه­‌گیری بخش کیفی به صورت هدفمند و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه یافته است. گرد­آوری داده­‌های بخش کمّی با دو پرسشنامه محقق ساخته و گردآوری اطلاعات بخش کیفی با به­‌کارگیری فرم مصاحبه نیمه ­ساختاریافته انجام شده است. روایی پرسشنامه­‌ها از سوی استاد ناظر تأیید شد و پایایی پرسشنامه­‌های بخش کمّی با روش آزمون دوباره برای هریک از مؤلفه­‌ها بالای 0/70 به دست آمده است. نتایج بخش کمّی نشان داد که موانع فرهنگی از سه عامل، موانع فردی از یک عامل، موانع جغرافیایی از دو عامل، موانع اقتصادی از دو عامل، موانع سازمانی از دو عامل و شیوه­‌های جذب از شش عامل تشکیل شده است. از نتایج بخش کیفی تحقیق، هشت مضمون اصلی به منزلۀ موانع و شش مضمون اصلی به عنوان شیوه‌­ها و راهکارهای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به دست آمده است. کلیدواژگان: کودکان بازمانده از تحصیل، موانع فرهنگی، موانع فردی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی، موانع سازمانی، شیوه­‌های جذب   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 95/10/11                       تاریخ پذیرش: 96/6/27 * دانشیار سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش  heidar_toorani@yahoo.com ** کارشناس پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) aref.saeed@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Left out of School Children in Rural and Tribal Areas: Causes and Ways of Remediation
چکیده انگلیسی مقاله Left out of School Children in Rural and Tribal Areas: Causes and Ways of Remediation   H. Tooraani, Ph.D.* S. Aarefnezhaad**   To identify the hurdles that 6 to 12-year-old children in rural and tribal areas face in going to school and ways of removing them a large sample of administrators, teachers, and students in the rural and tribal areas of Azerbaijan provinces was interviewed and given questionnaires with assumed validity and reliability of 0.70 through test-retest. Results show that three cultural, one personal, two geographical, two economic, and two organizational hurdles can be identified while six factors could help with the remediation of the problem. The interview data also lead to identification of 8 hurdles, six ways of removing them.   Keywords: left out of school children, cultural hurdles, personal hurdles, economic hurdles, geographical hurdles, organizational hurdles, ways of removing hurdles    _______________________ Date received: December 31, 2016                          Date accepted: September 18, 2017 *Faculty Member at Organization for Educational Research and Planning, Academy of Scientific Studies in Education. heidar_toorani@yahoo.com ** Research Expert at Organization for Educational Research and Planning, Academy of  Scientific Studies in Education (Corresponding Author). aref.saeed@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حیدر تورانی | h tooraani ph d


سعید عارف نژاد | s. aarefnezhaad



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-118&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات